هموروئید داخلی ممکن است شدید و یا خفیف باشد. این بیماری از درجه یک تا درجه چهار تقسیم بندی می شود.  بیماران معمولا حتی متوجه هموروئید داخلی درجه یک نمی شوند و هموروئید درجه دو وارد کانال مقعد می شود. هموروئید درجه سوم را بیمار می تواند با انگشت به عقب و داخل مقعد فرو کند، اما اگر هموروئید داخلی به درجه چهارم تبدیل شود، دیگر نمی توان آن را با انگشت به داخل کانال مقعد ۳ فشار داد. هموروئید داخلی افتاده از کانال مقعد یا بیرون زده به سمت دهانه مقعد می رود و باعث مسدود شدن دهانه مقعد می گردد.

اگر درمان نشود ، عروق بیرون زده هموروئید در عضله اسفنکتر گرفتار می شود که نتیجه اش ایسکمی و قطع خونرسانی در بافت خواهد بود. این حالت بسیار دردناک است و ممکن است همراه با ترشح چرک و درد بیشتری باشد. در این مرحله هموروئید داخلی دچار افتادگی و ایجاد لخته خون در عروق خونی می گردد. حتی ممکن است باعث به عفونت شود بنابراین باید توسط پزشک درمان شود.

درمان هموروئید داخلی

اگرچه هموروئید می تواند کمی دردناک باشد، اما با مراجعه به پزشک متخصص به راحتی قابل درمان و در بسیاری موارد نیز قابل پیشگیری است. اگر در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنید، درمان و بهبودی سریع انجام می گیرد. هموروئید با گذشت زمان بدتر و دردناک تر می شود، بنابراین متخصصین جراحی پیشنهاد می کنند که به پدیدار شدن علائم بیماری، بیماران باید درمان را شروع کنند و در غیر اینصورت برگشت سلامتی ممکن است طولانی شود. هموروئید داخلی مزمن که با درمان های دارویی و خانگی بهبود نمی یابد باید جراحی شود. بهتر است جراحی هموروئید با لیزر و توسط متخصص حرفه ای انجام شود.

درمان هموروئید داخلی

رژیم غذایی مناسب برای دفع هموروئید

برای بهبود سریع تر، مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود کم کم بیشتر کنید. مواد غذایی با فیبر زیاد به طور مثال عبارتند از : کلم بروکلی ، لوبیا ، گندم و سبوس جو دوسر و میوه تازه. همچنین انجام ورزش سبک​​، مانند پیاده روی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز، می تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند. زمانی که نیاز به دفع مدفوع دارید سریعا به توالت بروید و آن را به آرامی خارج کنید زیرا احتمال افزایش فشار روی هموروئید وجود دارد. برای تسکین خارش، التهاب و رفع گرفتگی عضلات اسفنکتر مقعد می توانید اقدام به قرار دادن ناحیه متورم در آب گرم تواند کنید.

خشک کردن مقعد پس از لیزر هموروئید

خشک کردن ناحیه هموروئید بعد از دفع مدفوع باید با احتیاط انجام شود می توانید از سشوار نیز برای خشک کردن استفاده کنید. از نشستن روی سطوح سفت پرهیز کنید زیرا ممکن است منجر به ایجاد دوباره هموروئید شود. کرم های هموروئیدی که دارای بی حسی موضعی هستند به تسکین درد کمک می کنند. قراردادن کمپرس یخی کوچک برای چند دقیقه در ناحیه مقعد نیز از جمله روش های خوب برای کاهش درد است. اگر این بیماری با انجام درمان خانگی طی دو روز خوب نشد و هموروئید ترومبوزه  به وجود آمد پزشک شما معمولا جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.