کلینیک زخم

آبسه مقعدی چیست؟

تجمع عفونت و چرک در غدد ناحیه مقعد آبسه مقعدی را به وجود می آورد. وقتی بیمار دچار عفونت ها و یا یبوست مزمن می شود، غدد چربی در این قسمت آسیب می بیند. البته هموروئید و شقاق نیز می تواند به بروز آبسه بیانجامد. با آسیب این غدد و مسدود شدن کانال های آن آبسه رخ می دهد.
آبسه مقعدی چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر آبسه های مقعدی درمان نشوند، تبدیل به فیستول مقعدی می شوند و طول درمان طولانی خواهند داشت. بهترین روش حذف آبسه مقعدی با لیزر است. با لیزر آبسه، عوارض بعد از جراحی کاهش می یابد و احتمال عود آبسه بعد از جراحی با لیزر بسیار کمتر از جراحی با تیغ خواهد بود.

علائم آبسه مقعدی

ممکن است محل آبسه با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد زیرا محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است. فرد ممکن است چرکی و درد پیش رونده ای را در ناحیه مقعد احساس کند. در مواقعی که آبسه مقعد عضلانی و عمیق است در راه رفتن بیمار نیز اشکال به وجود می آورد.

آبسه گاهی خود به خود تخلیه می شود بدین صورت که خونریزی ناگهانی و خروج چرک از ناحیه مقعدی اتفاق می افتد. کیسه آبسه پر از چرک و عفونت است بنابراین شاید در این قسمت احساس گرمای زیادی کنید. در برخی موارد علائمی مانند تب و تهوع نیز دیده می شود.

انواع آبسه

انواع آبسه های مقعدی را می توان به دو دسته سطحی و عمقی تقسیم کرد. آبسه های سطحی شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند. آبسه های مقعدی معمولا سریعا و به طور سرپایی و در مطب تخلیه و درناژ می شوند اما در مواقعی که آبسه عمقی تر و حتی بین عضلانی است باید بیمار به کلینیک یا بیمارستان منتقل شود.

اگر عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی با لیزر انجام گیرد به بافت سالم اطراف این ناحیه آسیب وارد نمی شود. برای آبسه عمقی بهتر است که جراحی با لیزر و در سریعترین زمان ممکن انجام شود. با لیزر درمانی از عوارض این عارضه نیز می توان جلوگیری کرد. اکثر اوقات انواع آبسه های مقعدی عمقی باعث بروز فیستول مقعد می شوند.

حتما بخوانید  فیستول مقعدی چیست؟

مقایسه لیزر آبسه با جراحی با تیغ

لیزر آبسه مقعدی با کمک لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام می گیرد. در برخی مواقع برای ترمیم بهتر ناحیه عمل، متخصص لیزر از لیزر کم توان آی آر سی هم استفاده می کند. در این روش مراحل عمل جراحی آبسه با لیزر انجام می گیرد و استفاده از تیغ جراحی اتفاق نمی افتد. لیزر درمانی از به وجود آمدن عوارضی مانند بی اختیاری مقعد جلوگیری می کند و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است اما استفاده از تیغ، باعث بروز درد و سوزش چند برابری می شود.

مزیت استفاده از لیزر در جراحی آبسه های مقعدی خاصیت ترمیم کنندگی بالا است. هنگامی که جراح آبسه را با لیزر برش می دهد، همزمان سر عروق و اعصاب بریده شده ترمیم می شود، بنابراین بیمار بعد از لیزر آبسه بر خلاف عمل جراحی با تیغ، درد و خونریزی پیدا نمی کند.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

 

اطلاعات تکمیلی آبسه مقعدی
📌انواع به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم بندی می شود.
💎دلایل چاقی مزمن، موهای ضخیم و زمخت در بدن، لباس تنگ، افراد بین 20 تا 35، نشستن طولانی
⭐علائم تورم، درد به هنگام نشتن، پوست قرمز، خونریزی ناگهانی، احساس گرما شدید در منطقه بیماری
👤 بهترین پزشک دکتر ثابت
✔بهترین روش درمان درمان بیماری بوسیله لیزر آبسه مقعدی
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇