کلینیک زخم

درمان سوختگی

سریعترین راه درمان سوختگی چیست؟ برای درمان سوختگی در اسرع وقت باید از کمکهای اولیه مناسب استفاده کرد. این کار میزان آسیب به پوست شما را محدود می کند.که به شرح زیر است: در مورد سوختگی های جزئی که نیازی به ویزیت پزشک ندارند ، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از عفونت ، درمان درد و کمک به ترمیم سریع تر سوختگی انجام دهید اگر سوختگی شما زیاد شدید نیست، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
انواع سوختگی را چگونه درمان کنیم
آنچه در این مقاله می خوانید:

اولین کار برای درمان سوختگی را تمیز کنید. لباسهایی که آن ناحیه را پوشانده اند بردارید ؛ اگر لباس به سوختگی می چسبد ، به پزشک مراجعه کنید. محل سوختگی را به آرامی با صابون معمولی و آب سرد بشویید. ضدعفونی کردن پوست با الکل ، ید یا سایر پاک کننده ها لازم نیست. سوختگی را خنک کنید. پس از تمیز کردن ، از کمپرس یا پارچه خنک روی پوست استفاده کنید. برای جلوگیری از عفونت و درمان سوختگی آن را روزانه با صابون معمولی و آب سرد بشویید. در صورت سوختن صورت یا چشم ها ، تا آنجا که ممکن است مستقیم بنشینید واز دراز کشیدن خودداری کنید ، زیرا این کار به کاهش تورم کمک می کند.

درمان سوختگی عمیق تر از لایه بالایی پوست

برای جلوگیری از عفونت از آلوئه ورا موضعی یا آنتی بیوتیکی مانند باسیتراسین استفاده کنید. از داروهای خانگی مانند خردل ، سفیده تخم مرغ ، سس مایونز ، روغن اسطوخودوس یا خمیردندان برای درمان سوختگی پوست استفاده نکنید.اگر سوختگی تاول زد ، آن را با یک باند تمیز و نچسب بپوشانید و پانسمان را یک یا دو بار در روز در صورت نیاز عوض کنید. تاول را نترکانید چون خطر عفونت را افزایش می دهد با یک سرنگ استریل آب ان را به آهستگی خارج کنید.

رسیدگی های پزشکی در درمان سوختگی

برای تسکین دردوکمک به درمان سوختگی از آنتی هیستامین های بدون نسخه یا استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن و داروهای ضد درد می توان استفاده کرد،همچنین برای تسکین خارش از دیفن هیدرامین (بنادریل) می توانید کمک بگیرید و برای آبرسانی به پوست و جلوگیری از خشکی که باعث خارش می شود، از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

توجه داشته باید اگر این دارو ها کمکی به درمان سوختگی نکرد به پزشک مراجعه کنید و نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید هنگام مراجعه به دارو خانه حتما نوع سوختگی و وسیله ای که با آن سوختگی ایجاد شده را بگویید وهمچنین حساسیت های دارویی خود را نیز شرح دهید. اگر در پنج سال گذشته واکسن کزاز نزده اید و اگر سوختگیتان ضخامت جزئی سطحی (قبلاً درجه دوم نامیده می شد) یا عمیق تر است برای زدن واکسن کزاز اقدام کنید.

نکته مهم دیگر این است که از داروهای بی حسی موضعی نباید به طور مرتب بر روی زخم های که براثر سوختگی به وجود آمده اند استفاده کنید ، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شوند. سوختگی های دست یا پا را تا سطح قلب بالا ببرید تا از تورم و درد جلوگیری شود. برای درمان سوختگی از خاراندن سوختگی نیز خودداری کنید چون می توان خطرعفونت را افزایش دهد. سوختگی های جدی تر باید توسط پزشک درمان شوند و سوختگی های شدید ممکن است نیاز به بستری یا درمان در مرکز سوختگی داشته باشد.

حتما بخوانید  آیا ریزه خواری دلیل چاقی مفرط است؟!

درمان های پزشکی برای سوختگی های شدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مایعات داخل وریدی
  • سونوگرافی مه درمانی برای تمیز کردن بافت زخم
  • داروهای ضد درد
  • داروهای ضد اضطراب
  • کرم ها و پمادهای موضعی سوختگی
  • پانسمان زخم
  • آنتی بیوتیک برای عفونت
  • فیزیوتراپی در صورتی که سوختگی ناحیه وسیعی یا مفصل را در بر گیرد
  • پیوند پوست
  • جراحی پلاستیک

چه زمانی می توانید درمان سوختگی را در خانه انجام دهید ؟

متأسفانه سوختگی یکی از شایع ترین آسیب های خانگی است. درمان سوختگی بر اساس شدت آنها طبقه بندی می شوند. سوختگی درجه اول تنها بر لایه بیرونی پوست اثر می گذارد و معمولاً فقط باعث درد خفیف ، قرمزی و تورم می شود. سوختگی درجه دو بر لایه های عمیق تر پوست تأثیر می گذارد و باعث ایجاد تاول و پوست سفید ، مرطوب و براق می شود. سوختگی درجه سوم شامل آسیب به تمام لایه های پوست می شود ، در حالی که سوختگی درجه چهارممکن است مفاصل و استخوان ها را درگیر کند. سوختگی های درجه سوم و چهارم فوریت های پزشکی محسوب می شوند و فقط باید در بیمارستان درمان سوختگی انجام شود. شما می توانید بیشتر سوختگی های درجه یک و سوختگی های درجه دوم با قطر کمتر از ۳ اینچ را در خانه درمان کنید. در ادامه بخوانید تا بدانید کدام داروها برای بهبود پوست شما مناسب هستند و همچنین از کدام داروها باید اجتناب کنید.

نظرات بیماران بعد از عمل لیزر با دکتر ثابت

برای مشاهده ویدیوهای عمل و نظرات بیماران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دکتر بابک ثابت

بهترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی

آب خنک:

اولین کاری که باید در هنگام سوختگی جزئی انجام دهید این است که آب خنک (نه سرد) را روی محل سوختگی به مدت حدود ۲۰ دقیقه جاری کنید. سپس محل سوختگی را با صابون و آب ملایم بشویید.

کمپرس سرد:

کمپرس خنک یا پارچه مرطوب تمیز که روی ناحیه سوختگی قرار می گیرد به درمان سوختگی و تسکین درد و تورم کمک می کند. می توانید کمپرس را در فواصل ۵ تا ۱۵ دقیقه بگذارید. سعی کنید از کمپرس سرد بیش از حد استفاده نکنید زیرا ممکن است سوختگی را بیشتر تحریک کند.

حتما بخوانید  صبحانه برای کاهش فشارخون

درمان سوختگی با پمادهای آنتی بیوتیکی:

پماد ها و کرم های آنتی بیوتیکی به جلوگیری از عفونت کمک می کند. یک پماد ضد باکتریایی مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را روی محل سوختگی خود بمالید و با پانسمان یا پارچه استریل و بدون کرک بپوشانید.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا اغلب به عنوان “گیاه سوختگی” شناخته می شود. مطالعات نشان می دهد که آلوئه ورا در بهبود سوختگی های درجه اول تا دوم موثر است. آلوئه ضد التهاب است ، گردش خون را تقویت کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. یک لایه ژل خالص آلوئه ورا که از برگ گیاه آلوئه ورا گرفته شده است را برای درمان سوختگی مستقیماً در منطقه آسیب دیده بمالید. اگر آلوئه ورا را در فروشگاه خریداری می کنید ، مطمئن شوید که درصد بالایی از آلوئه ورا دارد. از محصولاتی که دارای افزودنی هستند ، به ویژه رنگ و عطر خودداری نکنید.

درمان سوختگی باعسل:

عسل تازه علاوه بر طعم خوشمزه ، ممکن است در صورت استفاده موضعی به التیام سوختگی جزئی کمک کند. عسل یک ضد التهاب و به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است.

تاول های خود نترکانید برای اثر بخشی درمان سوختگی:

هر چقدر هم وسوسه کننده باشد ، تاول های خود را نترکانید چون ترکیدن تاول می تواند منجر به عفونت شود. اگرنگران تاول هایی هستید که در اثر سوختگی ایجاد شده اند ، به پزشک مراجعه کنید.درصورت جمع شدن آب در زیر پوست تاول با یک سرنگ استریل آب ان را خارج کنید.

راهکارهایی که در درمان سوختگی باید از آنها دوری کرد:

داروهای خانگی عجیب و افسانه ای قدیمی برای درمان سوختگی بسیار زیاداست، باید توجه داشته باشید که هر آنچه مادربزرگ به شما می گوید برای شما مفید نیست.

از داروهای رایج زیر برای درمان سوختگی در خانه اجتناب کنید:

کره:

از کره برای سوختگی استفاده نکنید. شواهد کمی وجود دارد که از اثربخشی کره به عنوان درمان سوختگی پشتیبانی کند. علاوه بر این ، ممکن است سوختگی شما را بدتر کند. کره گرما را حفظ می کند و همچنین ممکن است باکتری های مضری را در خود جای دهد که می توانند پوست سوخته را آلوده کنند. کره خود را برای نان خود ذخیره کنید.

روغن :

برخلاف تصور عموم ، روغن نارگیل همه چیز را درمان نمی کند. به همان دلیل که نباید کره را روی سوختگی خود بمالید ، روغن هایی مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون و روغن های پخت و پز ، گرما را در خود نگه می دارد و حتی می تواند باعث سوختن پوست شود. گزارش شده است که روغن اسطوخودوس به بهبود سوختگی کمک می کند ، اما شواهد کمی برای اثبات این ادعا دردرمان سوخگی وجود دارد.

حتما بخوانید  پاک کردن تتو یا خالکوبی

سفیده تخم مرغ:

یکی دیگر از افسانه ها سفید تخم مرغ نپخته است که خطر عفونت باکتریایی دارد و نباید روی سوختگی قرار گیرد. تخم مرغ می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

خمیردندان:

هرگز از خمیردندان برا درمان سوختگی استفاده نکنید. این یک داستان عامیانه دیگر است که هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. خمیر دندان می تواند سوختگی را تحریک کند و محیط مساعدتری را برای عفونت ایجاد کند. به علاوه ، استریل نیست.

یخ:

یخ و آب بسیار سرد در واقع می توانند ناحیه سوختگی شما را بیشتر تحریک کنند. یخ حتی در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث سوختگی سرد شود.

چه موقع باید برای درمان سوختگی به بیمارستان مراجعه کرد؟

این نکته مهم است که تشخیص دهیم سوختگی را می توان درخانه معالجه کرد یا خیر و چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر دچار موارد زیر شدید حتما از پزشک کمک بگیرید.:

  • سوختگی ناحیه گسترده ای را در بر گزفته یا قطر بیش از ۳ اینچ
  • سوختگی شامل صورت ، دست ها ، باسن یا ناحیه کشاله ران است
  • زخم دردناک

فکر می کنید دچار سوختگی درجه سوم شده ایدواز آخرین تزریق کزازتان بیش از۵سال گذشته باشد برای درمان سوختگی باید به بیمارستان مراجعه کنید.

سوختگی های درجه سه هرگز نباید در خانه درمان شوند. چون عوارض جدی از جمله عفونت ، کم خونی خون شدید دارند. سوختگی درجه سوم که اغلب با عنوان “سوختگی با ضخامت کامل” شناخته می شود ، به بافت های زیرین می رسد و حتی می تواند به اعصاب آسیب برساند. علائم سوختگی درجه سه عبارتند از:

  • پوست مومی ، سفید رنگ
  • رنگ قهوه ای تیره
  • بافت بلند و چرمی

سوختگی ناشی از شوک الکتریکی نیز برای درمان خانگی بسیار خطرناک است. این سوختگی ها اغلب به لایه های زیر پوست می رسند و حتی می توانند باعث آسیب به بافت های داخلی شوند. آسیب داخلی ممکن است بدتر از آنچه انتظار دارید باشد. از شانس خود استفاده نکنید.برای درمان سوختگی فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇