کلینیک تخصصی دکتر ثابت تهران

بیماری پیلونیدال ساکروکوکسیژیال

کیست پیلونیدال چیست؟

درمان بیماری پیلونیدال ساکروکوکسیژیال (SPD) هنوز چالش برانگیز است. اگرچه بسیاری از روش‌های غیرجراحی و جراحی وجود دارد، هیچ توافقی در مورد بهترین درمان حاصل نشده است. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی لیزر با استفاده از فیبر لیزر دایود شعاعی ۱۴۷۰ نانومتر در درمان SPD انجام شد. ما به‌طور گسترده، داده‌های ۴۸ بیمار خود را که بین مارس ۲۰۱۹ تا ژوئیه ۲۰۲۲ بر روی این روش عمل کردند، مطالعه کردیم. همه بیماران با استفاده از فیبر لیزر دایود شعاعی ۱۴۷۰ نانومتر درمان شدند.

عوارض عمل

میزان بهبودی و میزان عود، اطلاعات دموگرافیک و جراحی، درد بعد از عمل، عوارض (عفونت زخم، خونریزی زخم)، زمان بازگشت به کار و زندگی عادی و زمان بهبود زخم ثبت شد. درد بعد از عمل بر اساس نمره مقیاس بینایی آنالوگ (VAS) اندازه گیری شد. پیگیری بعد از عمل در کلینیک سرپایی هر ۱ هفته به مدت ۱ ماه انجام شد.

لیزر بیماری پیلونیدال ساکروکوکسیژیال چقدر طول می کشید؟

میانگین زمان لیزر بین ۳ تا ۱۵ دقیقه بود. میزان عود ۲,۱٪ بود. یک بیمار ۳ ماه پس از عمل عود کرد. بیمار مجددا تحت لیزر ابلیشن قرار گرفت و مجرای سینوسی بسته شد. میانگین امتیاز مقیاس بینایی آنالوگ (VAS) در روز عمل ۰ (۰،۲) بود. میانگین امتیاز VAS در روز اول، سوم، هفتم و چهاردهم پس از عمل به ترتیب ۰ (۰،۲)، ۰ (۰،۱)، ۰ (۰.۱) و ۰ (۰.۰) بود. بعد از عمل هیچ عفونت زخم یا خونریزی وجود نداشت. میانگین زمان تا کار/زندگی عادی ۲/۳ ± ۱/۷ روز بود.

میزان رضایت بیماران

بیماران از این نوع درمان بیماری پیلونیدال ساکروکوکسیژیال بسیار راضی بودند. فرسایش لیزر با استفاده از فیبر لیزر دایود شعاعی ۱۴۷۰ نانومتر در درمان SPD موثر است. البته زخم های جزئی و درد خفیفی بعد از عمل دارد. این یک تکنیک ساده، ایمن و کم تهاجمی و کاربرد بالینی آن برای SPD حاد و مزمن در غیاب آبسه امیدوارکننده است.