کلینیک زخم

راه های درمان میخچه

آنچه در این مقاله می خوانید:

میخچه یا پینه، نوعی عارضه سخت پوستی است که به دلیل موارد متعددی چون پوشیدن کفش نامناسب، فشار های سنگین بر روی اعضا بدن، شستشو نامناسب اعضا، ضربات ناگهانی و … بر روی پوست یا سطح دست، پا و صورت بوجود می اید. روش های مختلفی چون درمان خانگی، دارویی، گیاهی و عمل جراحی با لیزر و به روش سنتی مواردی هستند که می توانند این بیمارذی را در هر مرحله بهبود دهند.

با این مقاله از کلینیک زخم همراه باشید تا به طور کاملا اصولی با روش های درمان این عارضه پوستی آشنا شویم.

انواع روشهای درمان میخچه

میخچه غالبا در دست، پا و قسمت هایی از سر و صورت بوجود می آید که با ممکن است در برخی موارد با درد شدید همراه باشد. به همین جهت بهتر است آن را به طور کامل درمان کنیم و از وجود هر گونه عارضه پینه ای شکل بر روی اعضا نام برده خودداری کنیم. روش های مختلفی برای درمان این پینه ها وجود دارد که در ادامه به آن ها میپردازیم.

نظرات بیماران بعد از عمل لیزر با دکتر ثابت

برای مشاهده ویدیوهای عمل و نظرات بیماران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دکتر بابک ثابت

درمان خانگی میخچه

1- درمان با استفاده از روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک به دلیل ویژگی ترمیمی موجب می شود پوست خشک شده در ناحیه پینه تبدیل به پینه یا میخچه ای نرم شده و با تکرار همین موضوع به مرور زمان شاهد از بین رفته آن شویم.

روش استفاده از این روغن اینگونه است که ابتدا محل عارضه را به خوبی بشویید، سپس 20 میلی لیتر از روغن را به طور دایره بر  روی محل عارضه ماساژ دهید و با پوشیدن جورابی تمیز و پاکیزه آن را بپوشانید.

حتما بخوانید  درمان میخچه با محلول و قطره

این عارضه به مرور زمان و با تکرار چند باره از بین خواهد رفت.

نکته: به هیچ وجه به هنگامی که میخچه به شکل شکاف خورده و خراشیده شده است، بر روی آن روغن کرچک نمالید زیرا امکان عفونت و حتی سوزش شدید در پا وجود دارد.

2- درمان میخچه با سنگ پا

این روش بیشتر برای درمان میخچه پا که متداول ترین نوع میخچه است به کار می رود. بدین ترتیب که ابتدا پا را به مدت 10 دقیقه به منظور شل شدن قرار دهید.

در مرحله بعد استفاده از سنگ پا (دستی یا ماشینی) بر روی ناحیه میخچه چند بار به آرامی بکشید.

3- استفاده از سرکه سیب برای درمان میخچه

یکی از ترکیباتی که می تواند باعث لایه برداری شود، سرکه سیب است. روش استفاده از این ترکیب به دو روش امکان پذیر است.

1-3- ابتدا محل عارضه را به خوبی بشویید سپس با پنبه کوچک و آغشته کردن آن به سرکه سیب، محلول مدنظر را در محل عارضه به خوبی به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

2-3- یک لگن پر از آب داغ و صابون بیاورید و یک فنجان سرکه سیب درون آن بریزید به مدت 15دقیقه محل مورد نظر را درون این محلول قرار دهید و سپس با استفاده از روغن کرچک چرب کنید.

4 – درمان خانگی میخچه با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیتی نرم کنندگی است، کافیست آنرا به میخچه بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار موجب بهبود عارضه می شود.

5- درمان میخچه با آناناس

با استفاده از آناناس می توانید این بیماری را درمان کنید کافیست یک تکه آنانس که حاوی آنزیم بروملائین است را روی محل عارضه قرار دهید و با باندی دور آن را بپوشانید. 24 ساعت این ترکیب را حفظ کنید سپس آن را باز کرده و بشویید.

حتما بخوانید  هزینه عمل میخچه

6- استفاده از پیاز و سیر برای درمان میخچه در خانه

پیاز و سیر دارای خاصیت آنتی اکسیدان هستند و می تواند به خوبی میخچه پا را درمان کنند.

برای این منظور در یک ظرف مقداری سرکه سیب یا سفید ریخته و به آن پیاز سفید اضافه کنید. این ترکیب را هر شب به هنگام خواب با استفاده از مالش پیاز آغشته شده به سرکه پوشش دهید.

7- استفاده از جوش شیرین

یکی دیگر از راه های درمان که به کمک آن می توانید میخچه را از بین ببرید جوش شیرین است. این ترکیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و سپس به آن آب لیمو در حد یک قاشق چای خوری اضافه کنید.

حالا مخلوط را بر روی ناحیه به خوبی بمالید و روز بعد آن را باز کرده و به خوبی بشویید.

و چند راه دیگر که در مقاله ای تحت عنوان درمان خانگی میخچه آن را بیان کردیم.

برای مشاوره تخصصی با آقای دکتر ثابت و اطلاع از روش های درمانی تماس بگیرید.

درمان میخچه با دارو

در این خصوص شما می توانید داروهایی نظیر آسپرین، ویتامین های e و a  را خورده و به بهبود عارضه کمک کنید.

درمان گیاهی میخچه

برای این منظور می توانید از جو دوسر، روغن سقز، شیرین بیان، پاپایا، زیتون، زردچوبه، چای و موز استفاده کنید و هر کدام را روی محل عارضه بمالید و سپس بشورید.

درمان میخچه با عمل جراحی

به طور کلی میخچه با درمان های قبلی قابل کنترل و درمان است اما اگر این میخچه به مرحله فیبروزی یا عصبی برسد با درد شدید همراه است که نیاز به درمان با لیزر یا جراحی سنتی را دارد.

حتما بخوانید  میخچه دست

پیشنهاد ما استفاده از لیزر میخچه است چرا که بدون درد و خونریزی، بدون بستری، بدون پانسمان، قیمتی مقرون بصرفه و … را داراست.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص انواع روش های درمان میخچه دست، پا و صورت صحبت کردیم و مواردی که می تواند به بهوبد بیماری ما کمک کند را بیان کردیم. در انتها هر سوالب از کارشناسان ما داشتید می توانید با ما در ارتباط باشید.

منبع: https://www.compeed.co.uk/how-to-treat-and-remove-a-corn/

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇