کلینیک زخم

کیست در مقابل لیپوم: علائم، علل، درمان

لیپوم
آنچه در این مقاله می خوانید:

کیست ها و لیپوم ها دو نوع توده هستند که در زیر پوست یافت می شوند. کیست ها کیسه های محصور شده ای هستند که با مایع، چرک، هوا یا مواد دیگر پر شده اند. کیست ها هستند خوش خیم یعنی سرطانی نیست.

لیپوم ها رشد بافت چربی هستند که معمولاً بین ماهیچه و پوست یافت می شوند. لیپوم ها نیز مانند کیست ها خوش خیم هستند.

کیست‌ها و لیپوم‌ها می‌توانند بسیار شبیه به هم به نظر برسند، اما انواع مختلفی از رشد هستند. تشخیص آنها از هم می تواند دشوار باشد. این مقاله تفاوت های بین کیست و لیپوم را برجسته می کند.

 کیست

علائم

کیست و لیپوم هر دو توده هایی هستند که در زیر پوست و سایر نقاط بدن یافت می شوند. آنها به طور کلی کوچک و بدون درد هستند. اما این دو نوع توده بسیار متفاوت هستند.

علائم کیست

علائم کیست بر اساس محل و نوع آن بسیار متفاوت است. در اینجا شایع ترین علائم کیست وجود دارد:

  • توده سفت
  • تورم اطراف کیست
  • حساس به لمس
  • سرخی
  • درد، به خصوص اگر کیست پاره شود

کیست می تواند بدون علائم باشد (بدون علامت). این امر به ویژه اگر آنها در داخل بدن، نزدیک اندام ها یافت شوند، صادق است. هنگامی که کیست علائم ایجاد می کند، علائم منعکس کننده محل کیست خواهد بود. به عنوان مثال، کیست در مچ دست می تواند باعث کاهش قدرت گرفتن شود.

علائم لیپوم

لیپوم که گاهی تومور چربی نیز نامیده می شود، مجموعه ای از سلول های چربی است که زیر پوست یک توده تشکیل می دهند. علائم و ویژگی های لیپوم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شایع ترین آنها عبارتند از:

  • یک توده نرم و خمیری
  • توده ای که با فشار دادن به راحتی حرکت می کند
  • یک توده بدون درد، مگر اینکه به اعصاب فشار بیاورد یا حاوی رگ های خونی باشد
  • یک توده کوچک (معمولاً به قطر 2 اینچ)
حتما بخوانید  کیست چیست؟

علاوه بر توده، لیپوم نزدیک پوست معمولاً بدون علامت است. با این حال، هنگامی که آنها در داخل بدن رشد می کنند، لیپوم ها می توانند علائمی را ایجاد کنند که مختص محل آنها است. به عنوان مثال یک لیپوم در حال رشد در راه هوایی است که باعث ایجاد آن می شود مشکل در تنفس یا رشد لیپوم در قلب که می تواند باعث ضربان قلب نامنظم.

علل به وجود آمدن

کیست و لیپوم علل مختلفی دارند.

علل به وجود آمدن کیست

به طور کلی کیست زمانی ایجاد می شود که مایع یا ماده ای در فضایی به دام افتاده و یک کپسول محصور ایجاد کند. انواع مختلفی از کیست وجود دارد. هر نوع علت خاص خود را دارد. در زیر به برخی از انواع کیست ها و علل آنها اشاره شده است:

  • کیست سباسه: ناشی از ترشحات به دام افتاده از برخی غدد
  • کیست گانگلیون: ناشی از یک آسیب جزئی که با تجمع مایع مفصلی در ساختار کیسه شروع می شود
  • کیست تخمدان: ممکن است زمانی ایجاد شود که فولیکول تخمدان تخمک خود را آزاد نکند

علل به وجود آمدن لیپوم

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث لیپوم می شود. مطالعاتی وجود دارد که یک عامل ژنتیکی را در رشد آنها نشان می دهد. نظریه دیگر این است که آسیب می تواند باعث ایجاد لیپوم شود.

عوامل خطر برای ایجاد لیپوم عبارتند از:

  • مشکلات کنترل وزن و چاقی
  • بیماری کبد
  • سوء استفاده از الکل
  • عدم تحمل گلوکز (گروهی از شرایط ناشی از سطوح بالای گلوکز)

تشخیص

در بیشتر موارد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند کیست یا لیپوم را با نگاه کردن و لمس آن تشخیص دهد. آنها شکل، اندازه آن را بررسی می کنند و مشخص می کنند که آیا علائم عفونت یا تورم وجود دارد یا خیر. این به طور معمول برای یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کافی است تا تشخیص دهد که آیا برآمدگی کیست یا لیپوم است. با این حال، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است آزمایش‌های بیشتری را درخواست کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیوپسی: بیوپسی (برداشتن بافتی که باید در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل شود) برای تعیین اینکه آیا توده دارای سلول های سرطانی است یا خیر، انجام می شود. معمولاً پس از برداشتن کامل لیپوم از نظر سلول های سرطانی بررسی می شود.
  • تصویربرداری تشخیصی: یک سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT)، یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا اندازه، عمق آن را در بافت درک کنند و به دنبال رشد غیر طبیعی دیگر باشند.
حتما بخوانید  آیا ریزه خواری دلیل چاقی مفرط است؟!

درمان

درمان برای اکثر لیپوم ها و کیست ها ضروری نیست. آنها را می توان مشاهده کرد و اگر شروع به رشد کنند، درد ایجاد کنند یا علائم عفونت نشان دهند، ممکن است برداشته شوند. در اینجا درمان های خاص برای لیپوم و کیست آمده است:

درمان کیست

کیست ها انواع مختلفی دارند و درمان برای هر نوع متفاوت خواهد بود. اگر یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تشخیص دهد که کیست مشکلی ایجاد نمی کند، هیچ درمانی لازم نیست. اما اگر کیست دردناک باشد یا خطری برای سلامتی داشته باشد، ممکن است با برداشتن مایعات یا برداشتن جراحی درمان شود.

برای برداشتن مایعات از یک سوزن استفاده می شود. مشکل این درمان این است که کیست می تواند دوباره پر شود و همچنان مشکل ایجاد کند. عمل جراحی برای برداشتن کل کیست، مایع و پوشش بیرونی را از بین می برد. این امر احتمال رشد مجدد کیست را کاهش می دهد.

درمان لیپوم

اغلب اوقات، لیپوم نیازی به درمان ندارد. این بیشتر یک نگرانی آرایشی است تا یک نگرانی سلامتی. با این حال، اگر بیمار یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ترجیح می‌دهند که آن را خارج کنند، معمولاً با جراحی برداشته می‌شود.

در این روش، یک برش کوچک ایجاد می شود تا تومور چربی به طور کامل حذف شود. بهتر است این کار زمانی انجام شود که لیپوم کوچک باشد تا از نفوذ به اعصاب، عروق خونی یا مفاصل جلوگیری شود.

پیشگیری

هیچ راهی برای پیشگیری از اکثر لیپوم ها یا کیست ها وجود ندارد. درک تفاوت‌های بین این دو می‌تواند به افراد کمک کند تا توده را شناسایی کرده و به تشخیص سریع و درمان فوری دست یابند.

حتما بخوانید  خطرناک ترین ترشحات زخم

 

خلاصه

کیست ها و لیپوم ها دو توده رایجی هستند که ممکن است افراد روی بدن خود پیدا کنند. در حالی که ممکن است در ابتدا شبیه به هم به نظر برسند، این توده ها تفاوت های زیادی دارند. کیست یک کیسه پر از مایع، چرک، هوا یا مواد دیگر است. لیپوم یک توده از بافت چربی است و گاهی اوقات تومور چربی نامیده می شود.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معمولاً می تواند این توده ها را بر اساس ظاهر آنها تشخیص دهد. گاهی اوقات، آزمایشات اضافی لازم است. درمان ضروری نیست مگر اینکه توده باعث مشکلات سلامتی دیگری شود.

پیدا کردن یک توده زیر پوست شما می تواند ناراحت کننده باشد. برای تشخیص و طرح درمان با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. بسیاری از افرادی که کیست یا لیپوم دارند نیازی به درمان ندارند. اما اگر توده درد دارد، متورم شده است، بزرگ‌تر می‌شود، یا فقط چیزی است که دوست دارید از بین برود، جراحی بهترین گزینه برای جلوگیری از حذف آن است.

سوالات متداول

تفاوت بین کیست و لیپوم چیست؟

کیست کیسه ای است که معمولاً در زیر پوست یافت می شود و پر از مایع، چرک، هوا یا مواد دیگر است. لیپوم مجموعه ای از سلول های چربی است که به طور معمول در زیر پوست یافت می شود و به عنوان یک تومور غیر سرطانی در نظر گرفته می شود.

Picture of دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇