کلینیک زخم

میزان قند خون نرمال در افراد مختلف

میزان قند نرمال خون چیست؟ سطح قند خون شما که به عنوان سطح گلوکز خون نیز شناخته می شود، بررسی میزان قند نرمال خون، نشان می دهد چقدر گلوکز در خون شما وجود دارد. گلوکز قندی است که از غذا و نوشیدنی دریافت می کنید. میزان قند نرمال خون شما در طول روز بالا و پایین می‌رود و برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، این تغییرات بزرگ‌تر است و بیشتر از افرادی که دیابت ندارند اتفاق می‌افتد. شما می توانید سطح قند خود را با انجام یک آزمایش انگشتی ، با استفاده از یک فلاش مانیتور قند بررسی کنید. و همینطور شما می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید.
قند خون نرمال چقدر باید باشد؟
آنچه در این مقاله می خوانید:

بررسی میزان قند خون به شما کمک می کند تا در طول زندگی خود مراقب سطح قند خون خود باشید و از طرف دیگر به شما کمک کند بفهمید چه بخورید و چه مقدار دارو مصرف کنید. و در نهایت به محدوده میزان قند نرمال ایده آل خود برسید.

پایش میزان قند خون در انسان سالم و دیابتی

یکی از اهداف اصلی درمان دیابت، حفظ سطح قند نرمال خون در محدوده مشخص شده ای است. پایش قند خون می تواند به شما در درک ارتباط بین قند خون، غذا، ورزش و انسولین کمک کند.

نگه داشتن سطح قند نرمال خون در محدوده هدف می تواند به کاهش خطر ابتلا به طیف وسیعی از عوارض مرتبط با دیابت در افراد کمک کند.

تعداد دفعاتی که افراد مبتلا به دیابت از انسولین استفاده می کنند، سطح قند خون خود را بررسی می کنند، بسته به عوامل مختلفی متفاوت است. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از انسولین استفاده نمی کنند ممکن است نیازی به بررسی منظم سطح قند خون خود نداشته باشند، با این حال ممکن است یک دوره نظارت ساختار یافته خود را مفید بدانند.

مراقبت از میزان قند نرمال خون در زمان‌های معینی از روز (مثلاً بعد از غذا) برای یک دوره معین (مثلاً دو هفته) و سپس همکاری با تیم مراقبت‌های بهداشتی دیابت برای تعیین نوع غذا، فعالیت بدنی و داروها می تواند بسیار موثر باشد. زیرا این موارد می تواند بر میزان قند نرمال خون شما تاثیر بگذارد.

نوبت دهی در کوتاه ترین زمان برای درمان دیابت

جهت اطلاع از هزینه ها و نوبت دهی سریع با مشاوران کلینیک زخم (دکتر ثابت) تماس بگیرید.

چرا باید میزان قند خون خود را بدانیم؟

میزان قند خون شما نشان می دهد که دیابت شما چقدر خوب مدیریت می شود. و مدیریت دیابت به این معنی است که شما شانس کمتری برای داشتن مشکلات جدی سلامتی، مانند بیماری کلیوی و از دست دادن بینایی دارید.

همانطور که قند نرمال خون خود را بررسی می کنید، می توانید ببینید چه چیزی باعث بالا و پایین رفتن میزان قند نرمال خون شما می شود. به عنوان مثال، ممکن است ببینید که وقتی استرس دارید یا غذاهای خاصی می خورید، میزان قند نرمال خون شما بالا می رود. و ممکن است ببینید که وقتی داروی خود را مصرف می کنید و فعالیت بدنی دارید، میزان قند نرمال خون شما کاهش می یابد. این اطلاعات به شما امکان می دهد بدانید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی باید تغییر کند.

حتما بخوانید  دیابت بی مزه چیست؟

میزان قند نرمال چگونه اندازه گیری می شود؟

دو روش برای اندازه گیری میزان قند نرمال خون وجود دارد:

  • بررسی میزان قند خون که خودتان انجام می دهید. این ها به شما می گویند که میزان قند خون شما در زمان آزمایش چقدر است.
  • انجام برخی از آزمایشات که در آزمایشگاه انجام می شود. این آزمایش میانگین سطح قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته نشان می دهد.

بررسی میزان قند نرمال خون چه کمکی می کند؟

  • اگر شما به طور منظم و دقیق میزان قند خون را بررسی کنید، می توانید از خطرات ناشی از دیابت که به دنبال افزایش میزان قند نرمال خون ایجاد می شوند جلوگیری کنید. از طرف دیگر افرادی که به دیابت دچار نیستند، می توانند خطرات ناشی از ابتلا به دیابت را کاهش دهند.
  • رابطه بین میزان قند نرمال خون و ورزش، غذایی که میخورید و سایر موارد سبک زندگی مانند سفر، استرس و بیماری را بهتر درک کنید.
  • بدانید که انتخاب نوع سبک زندگی و داروهای شما، در صورت استفاده، چگونه باعث تغییر قند نرمال خون می شوند.
  • فوراً متوجه شوید که سطح قند خون شما خیلی بالا است (هیپرگلیسمی) یا خیلی پایین (هیپوگلیسمی)، که این کار به شما کمک می کند تا تصمیمات مهمی مانند غذا خوردن قبل از ورزش، درمان یا جستجوی مشاوره پزشکی در صورت بیماری بگیرید.

چه زمانی باید سطح قند خون را چک کنیم؟

زمانی که باید سطح قند خون خود را چک کنید و تعداد دفعات آن که باید بررسی کنید بسته به هر فرد، نوع دیابت و قرص ها و یا انسولین مورد استفاده متفاوت است. زمان های مناسب برای بررسی عبارتند از:

  • قبل از صبحانه (روزه داری)
  • قبل از ناهار و یا شام
  • دو ساعت بعد از غذا
  • یک ساعت قبل از خواب
  • قبل از ورزش شدید
  • وقتی احساس ناخوشی می کنید. ( استرس، ناراحتی، اضطراب)
حتما بخوانید  انواع زخم دیابت

نظرات بیماران بعد از عمل لیزر با دکتر ثابت

برای مشاهده ویدیوهای عمل و نظرات بیماران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دکتر بابک ثابت

قند خون بالا: خطرات پنهان

در کوتاه مدت، سطح بالای قند خون می تواند انرژی شما را از بین ببرد، باعث تشنگی و ادرار بیش از حد شود و دید شما را تار کند. سطح بالای قند خون نیز می تواند منجر به کم آبی، خشکی و خارش پوست و عفونت شود. به حداقل رساندن زمان صرف شده بالاتر از محدوده قند خون هدف می تواند به شما کمک کند بهترین احساس را داشته باشید و از عوارض و آسیب به بدن جلوگیری کنید.

با گذشت زمان، قند خون بالا بر بسیاری از قسمت های بدن تأثیر می گذارد. قند خون بالا مزمن می تواند شروع به ایجاد تغییرات محسوس کند، از جمله:

  • اختلالات و مشکلات حافظه
  • مشکلات بینایی مانند تاری، دیابت و کوری
  • بیماری لثه که منجر به از دست دادن دندان می شود، که می تواند خوردن غذاهای سالم را به دلیل مشکلات جویدن دشوار کند
  • حمله قلبی و سکته به دلیل افزایش پلاک در عروق و سایر مشکلات عروقی
  • بیماری کلیوی که می تواند منجر به نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه شود
  • آسیب عصبی که می تواند باعث کاهش حس در پاها شود که خطر تبدیل زخم ها به عفونت های جدی و حتی قطع عضو را افزایش می دهد.

آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا نیز می تواند علائم مختلفی ایجاد کند از جمله:

  • درد و گزگز در پا و دست
  • مشکل در تخلیه مثانه
  • وجود اختلالات در فرایند هضم بعد از غذا خوردن، که می تواند باعث شود غذا به مدت طولانی در معده بماند و منجر به حالت تهوع، استفراغ و سطوح نامنظم قند خون شود.

خطرات قند خون پایین

بیماری هیپوگلیسمی (قند خون پایین) ممکن است در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد، عواملی که می تواند میزان قند خون را کاهش دهند، عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد دارو یا انسولین
  • تاخیر در خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده
  • افزایش فعالیت بدنی
  • نوشین الکل زیاد
حتما بخوانید  اگزما پوست چیست؟

علائم قند خون پایین عبارتند از احساس ضعف، عرق کردن، گیجی، گرسنگی و یا تحریک پذیری. گاهی اوقات افراد ضربان قلب تندی را تجربه می کنند افت شدید قند خون می تواند منجر به بیهوشی، تشنج، کما یا مرگ شود، به خصوص زمانی که کاهش در طول شب اتفاق بیفتد.

سطح طبیعی قند خون در کودکان و نوجوانان دیابتی

نمودار سطوح طبیعی قند خون در سنین کودکان

سن سطح قند خون بعد از روزه داری سطح قند خون قبل از غذا سطح قند خون بعد از ۱ تا ۲ ساعت غذا خوردن سطح قند خون هنگام خواب
۶ ساله > ۸۰ تا ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر ۱۱۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر
۶ تا ۱۲ سال > ۸۰ تا ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر ۹۰ تا ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر تا ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر
۱۳ تا ۱۹ سال > ۷۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر ۹۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر تا ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر ۹۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

نمودار سطح طبیعی قند خون برای بزرگسالان دیابتی

نمودار سطوح طبیعی قند خون برای بزرگسالان دیابتی

سن سطح قند خون بعد از روزه داری سطح قند خون قبل از غذا سطح قند خون بعد از ۱ تا ۲ ساعت غذا خوردن سطح قند خون هنگام خواب
افراد بالای ۲۰ سال ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر ۷۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر کمتر از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر
زنان حامله ۷۰ تا ۸۹ میلی گرم در دسی لیتر ۸۹ میلی گرم در دسی لیتر زیر ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇