کلینیک زخم

مراقبت های بعد از عمل میخچه

مراقبت بعد از عمل میخچه
آنچه در این مقاله می خوانید:

مراقبت های بعد از عمل میخچه، یکی از اصلی ترین موارد به جهت پیشگیری از بازگشت مجدد عارضه و همچنین بهبود روند درمان است. توصیه های اصلی برای مراقبت های بعد از عمل شامل برداشتن پانسمان، کشیدن بخیه ها به کمک پزشک، مصرف آنتی بیوتیک، پوشیدن کفش مناسب، کمتر کردن احتمال آسیب رسانی به ناحیه میخچه و … که در ادامه به صورت ویژه با آنها آشنا خواهیم شد.

ساز و کار میخچه و علائم آن

میخچه، عارضه ای پوستی که اغلب به دلیل فشار بیش از حد، ضربات ناگهانی، حمل وسایل سنگین، پوشیدن کفش و دستکش نامناسب و … در افراد بوجود می آید. این زائده پوستی دارای علائمی چون بر آمدگی قسمتی از محل بوسیله کره های سفید رنگ، خارش، درد و سوزش، مختل کردن فعالیت های روزمره و … بروز می کند. میخچه در اغلب موارد در دست و پا بروز می کند.

بهترین راه های درمان میخچه

درمان این زائده در اغلب موارد به وسیله درمان خانگی میخچه از قبیل درمان با عسل، پیاز، روغن زیتون، آب گرم، پوشیدن کفش مناسب و… قابل درمان است ولی این بیماری، در صورت تبدیل شدن به میخچه فیبروزی یا حاد نیاز به مراجعه به پزشک و عمل جراحی یا لیزر میخچه دارد.

روش های مراقبتی بعد از عمل میخچه

راه حل اصلی برای درمان میخچه، مراقبت های پس از آن است. زیرا در صورت عدم مراقبت و کنترل آن بعد از عمل جراحی یا لیزر، امکان دارد عارضه میخچه ای مجدد بازگردد و موجب درد بیشتر شود.
مراقبت های بعد از عمل میخچه شامل موارد پیشگیری است و این صحبت بدین منظور است که مراجعه کننده باید یک سری از اصول اولیه مراقبت را رعایت کند.

حتما بخوانید  علائم میخچه

نظرات بیماران بعد از عمل لیزر با دکتر ثابت

برای مشاهده ویدیوهای عمل و نظرات بیماران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دکتر بابک ثابت

مراقبت های بعد از عمل میخچه شامل موارد زیر است:

  • تعویض پانسمان

پس از درمان حداقل تا دو روز باید محل پانسمان به جهت جلوگیری از عفونت محل جراحی، مرطوب باشد و از ورود هرگونه عفونت و … به سطح درمان باید جلوگیری کرد. پس از دو روز به کمک پزشک معالج باید پانسمان تعویض شود.
نکته حائز اهمیت در زمینه تعویض پانسمان این است که پزشک می تواند به صلاحدید خود و در صورت بهبود محل زخم و بخیه، پانسمان را باز کند و بخیه ها را بکشد.
البته باید بدانید که بهتر است پانسمان تا 10 روز بر روی پای شما باشد (هر دو روز آن را تعویض کنید)

  • کشیدن بخیه ها به کمک پزشک

اغلب بخیه ها به صورت پلاستیکی هستند و بهتر است، ایجاد نکردن تداخلی در روند بهبود، بخیه را پزشک معالج به صورت کامل باز کند و نگذارد عفونتی بر روی بخش جراحی شده بوجود آید.

  • استحمام و شستشوی پا

در دو روز اول به دلیل باز بودن بخش بخیه شده و احتمال خونریزی یا عفونت، بهتر است از استحمام خودداری کنید و پس از پانسمان دوم اقدام به شستشوی پا خود کنید.

  • استفاده از کفش مناسب

پوشیدن کفش مناسب علاوه بر جلوگیری از بوجود آمدن میخچه، موجب تحرک و انجام دادن فعالیت های روزمره به درستی می شوند. بنابراین به جهت جلوگیری از بازگشت میخچه پا، باید کفش مناسب پوشید. در خصوص دو روز اول بعد از عمل جراحی یا لیزر این نکته را باید خاطر نشان کرد که شما باید از صندل یا دمپایی استفاده کنید و تا حد امکان به جهت بهبود زودتر عارضه، آن دو روز را در خانه به استراحت بپردازید.

  • استفاده از کرم های مرطوب کننده

استفاده از کرم های مرطوب کننده و ترمیم کننده می تواند مانع از خشکی پا یا دست شود و این عامل می تواند همیشه عضو مدنظر را نرم نگهدارد و از بروز میخچه تا حدودی جلوگیری کند.

حتما بخوانید  فرق زگیل و میخچه

جمع بندی

در این مقاله در خصوص مراقبت های بعد از عمل میخچه صحبت کردیم و عوامل تاثیر گذار در روند بهبود هرچه بهتر این عارضه پوستی را شناختیم. شما عزیزان می توانید درمان صد در صدی میخچه خود را به تیم ما بسپارید، کافیست با شماره های زیر در ارتباط باشید.
۰۹۰۲۷۰۰۳۸۴۲ = شماره تماس برای اطلاع از نحوه عمل میخچه
۰۹۰۲۷۰۰۹۸۷۶ = رزرو نوبت پزشک متخصص

برای مشاوره تخصصی با آقای دکتر ثابت و اطلاع از روش های درمانی تماس بگیرید.

سوالات متداول

از جمله سوالات متداول در زمینه مراقبت های بعد از عمل میخچه پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از عمل میخچه احتمال عود کردن مجدد آن چقدر است؟

در صورت رعایت نکات فوق احتمال بازگشت میخچه به صفر درصد خواهد رسید ولی اگر به درستی مراحل بعد از درمان را انجام ندهید احتمال بازگشت و عود کردن بیماری بسیار بالاست.

اصل ترین موارد بعد از جراحی میخچه پا شامل چه مواردی است؟

استفاده از کفش مناسب، شستن و خشک کردن روزانه پا، مرطوب نگهداشتن پوست پا و پوشیدن جوراب مناسب نیز توصیه می‌‌شود.

منبع: https://www.jawspodiatry.com/procedures/corn-removal-surgery/

Picture of دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

2 پاسخ

  1. سلام من سربازم میخواستم بدونم که اگر من بخوام لیزر بکنم تا چند روز نمیتونم کفش یا همون پوتین رو بپوشم چند روز استلاجی دارع

    1. لطفا با شماره های آقای دکتر بابک ثابت و یا کلینیک زخم تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Send

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇