کلینیک زخم

علت جوش مقعد و باسن با عکس; درمان خانگی جوش اطراف مقعدی

علت جوش مقعد و باسن با عکس
آنچه در این مقاله می خوانید:

علت جوش مقعد و باسن می‌تواند به دلیل تعریق، باکتری‌ها، تغییرات هورمونی یا بهداشت نامناسب باشد. اگر متوجه شدید که برآمدگی به موجود آمده در ناحیه مقعد، جوش است، آن را فشار ندهید، این کار منجر به عفونت و سایر عوارض دیگر می‌شود.

شاید این برآمدگی چیز دیگری به جز جوش مقعد باشد که نیاز به بررسی یک متخصص را خواهد داشت.

جوش‌ها انواع مختلفی دارند از جمله جوش‌هایی که به صورت برآمدگی کوچک صورتی یا قرمز ظاهر می‌شوند و حاوی چرک هستند. برجستگی‌های بزرگ‌تر که حاوی چرک باشند را کیست می‌گویند و باید توسط متخصص برداشته شوند. با این حال، اگر جوش در مراحل اولیه خود است می‌توانید با برخی روش‌ها در خانه آن را تا حد امکان برطرف کنید.

این مقاله کلینیک زخم به علت جوش مقعد و باسن می‌پردازد و به برخی از روش‌های درمان خانگی آن اشاره خواهد داشت. در صورتی که این روش‌ها پاسخگوی شما نیستند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علت جوش مقعد و باسن چیست؟

جوش‌ها به طور کلی زمانی ایجاد می‌شوند که یک منفذ پوستی مسدود می‌شود. منفذ یک سوراخ کوچک در پوست شما است که به یک فولیکول درست در زیر سطح پوست باز می‌شود. فولیکول شامل یک مو و یک غده چربی است. چربی به نرم نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند و همچنین به دفع سلول‌های مرده کمک می‌کند.

متأسفانه، غدد چربی ممکن است بیش از حد فعالیت کنند و مقدار زیادی چربی (سبوم) تولید کرده و باعث مسدود شدن منافذ شوند. علل تولید زیاد چربی که علت جوش مقعد و باسن است، شامل موارد زیر می‌شود:

عرق کردن

عرق و رطوبت می‌توانند در مقابل پوست شما به دام بیافتند، چه در ناحیه مقعد و چه در هر جای دیگر. این مسئله به خصوص در تابستان شدت می‌گیرد و علت جوش مقعد و باسن شود.

تجمع باکتری

چون مقعد جایی است که مدفوع از رکتوم دفع می‌شود، این ناحیه حاوی باکتری‌های زیادی است. فعالیت جنسی نیز ممکن است باکتری‌های این ناحیه را افزایش دهد.

حتما بخوانید  بررسی پایین افتادگی رکتوم و روش‌های درمان این عارضه

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن به باکتری‌های موجود در منافذ با تحریک فعالیت غدد چربی پاسخ می‌دهد که در نتیجه جوش‌ها شکل می‌گیرند.

عکس جوش مقعدی
دو تصویر از جوش مقعدی و باسن

تغییرات در هورمون‌ها

تغییرات در سطح هورمون‌های شما که ناشی از بلوغ، بارداری، دوره‌های قاعدگی و حتی استرس هستند، می‌توانند باعث تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی شوند.

عوامل دیگری نیز می‌توانند احتمال بروز جوش در مقعد و دیگر نقاط بدن را افزایش دهند:

مسائلی ژنتیک

مشکلات جوش و سایر انواع آکنه‌ها اغلب در خانواده‌ها شایع هستند.

تحریک پوست

نشستن برای مدت طولانی یا پوشیدن لباس‌های تنگ یا عرق کرده ممکن است پوست را آزار دهد و باعث بروز جوش شود. در مقاله «علت خارش مقعد، معاینه و درمان خانگی و دارویی» نیز اشاره کردیم که باید لباس خنک و مناسب بپوشید چرا که باعث خارش، سوزش و در نهایت جوش شود.

مشکلات بهداشتی

تمیز نگه نداشتن ناحیه باعث می‌شود که احتمال بروز جوش‌های مقعدی بیشتر شود. در صورتی که از بی اختیاری مدفوع رنج می‌برید، ممکن است متوجه خروج مدفوع نشده و محیط آلوده باقی بماند. در نتیجه ابتدا نسبت به رفع این بیماری اقدام کنید.

رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی و شکل‌گیری جوش‌ها سال‌هاست که مورد بحث است. در حالی که به نظر نمی‌رسد که خوردن غذاهای چرب باعث جوش شود، رژیم‌های غذایی پر از شکر تصفیه شده یا لبنیات ممکن است عوامل خطر باشند.

روش‌های درمان جوش مقعدی

حال که با علت جوش مقعد و باسن آشنا شده‌اید، می‌توانید با رعایت برخی از نکات از جمله پوشیدن لباس و رژیم غذایی مناسب مانع از ایجاد آن شوید. با این وجود برخی موارد خارج از کنترل ما هستند، امّا جای نگرانی نیست چرا که روش‌های درمانی برای آن وجود دارد.

روند گسترش جوش مقعدی
جوش مقعدی در دو حالت اولیه و وخیم

اولین چیزی که باید در مورد جوش مقعدی به خاطر بسپارید این است که آن را فشار ندهید و نکنید. چند قدم ساده بهداشتی ممکن است برای حل مشکل کافی باشد:

  • بعد از هر دفع مدفوع کاملاً خود را تمیز کنید.
  • هنگام حمام و دوش گرفتن، مقعد و باسن خود را با صابون و آب بشویید.
  • لباس زیر نخی تمیز بپوشید که معمولاً بیشتر از سایر پارچه‌ها اجازه تنفس به پوست می‌دهد.
  • لباس زیر، مایو یا سایر لباس‌های خیس را هر چه زودتر از تن خود خارج کنید.
حتما بخوانید  درمان سوختگی دست کودک

برخی داروها ممکن است در کمک به کاهش و از بین بردن جوش‌های مقعدی مفید باشند:

  • پماد لیدوکائین
  • هیدروکورتیزون
  • پماد تتراسایکلین

جوش مقعد یا آبسه؟

علت جوش مقعد و باسن را بررسی کردیم، امّا آیا برآمدگی ناراحت کننده در بخش مقعد به طور قطع جوش است؟ تفاوت جوش و آبسه چیست؟

آبسه مقعدی یک عفونت است که منجر به تجمع چرک در لایه‌های عمقی‌تر پوست می‌شود. معمولاً افراد در محل آبسه درد و قرمزی زیادی را تجربه می‌کنند. اغلب نیاز به تخلیه جراحی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آن دارند.

یک جوش تجمع کوچک موضعی از سبوم، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌هاست که باعث مسدود شدن فولیکول مو می‌شود و معمولاً در سطح پوست قرار دارد. این جوش‌ها به خودی خود برطرف می‌شوند، اما اگر عمیق‌تر در پوست باشد، ممکن است به آبسه تبدیل شود.

جوش مقعد یا بواسیر؟

بواسیر چیست؟ بواسیر یک ورید متورم درست در زیر پوست رکتوم یا مقعد است. در برخی موارد، لخته خونی ممکن است تشکیل شود که باعث تورم و ناراحتی بیشتری می‌شود. اگر برآمدگی که احساس می‌کنید حساس یا دردناک است، ممکن است بواسیر باشد.

گاهی اوقات، بواسیر ممکن است خونریزی کند. اگر بواسیر داشته باشید، ممکن است پس از دفع مدفوع، خون قرمز روشن را هنگام پاک کردن مشاهده کنید.

برای تشخیص بواسیر و جوش مقعد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه بالینی بهترین روش درمان را برای شما تجویز کنند.

درمان جوش مقعد و باسن
درمان جوش مقعد و باسن توسط متخصص صورت می گیرد

کیست مویی و تفاوت آن با جوش مقعد

علت جوش مقعد و باسن به دلیل مسدود شدن فولیکول مو است، شاید این تصور ایجاد شود که این جوش می‌تواند کیست مویی را ایجاد کند. با این حال محل ایجاد کیست مویی با جوش مقعد متفاوت است. یک راه برای تمایز کیست مویی از جوش مقعدی این است که کیست مویی معمولاً نزدیک به بالای شکاف باسن شما شکل می‌گیرد، نه در پایین‌تر یا اطراف مقعد.

حتما بخوانید  آیا می توان با بخیه حمام رفت؟

در صورت تشخیص کیست مویی می‌توانید با مشورت پزشک از درمان خانگی کیست مویی استفاده کرده یا برای درمان قطعی به بهترین مرکز درمان کیست مویی مراجعه کنید.

بیماری مقاربتی (STD) یا جوش مقعد و باسن؟

چندین نوع بیماری‌های مقاربتی مانند هرپس تناسلی می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های شبیه جوش در اطراف مقعد و ناحیه تناسلی شوند. این شرایط معمولاً ویروسی هستند و به صورت تنها یک یا دو برآمدگی ظاهر نمی‌شوند.

هرپس اغلب علائم دیگری مانند تب و لرز نیز دارد.

همچنین ممکن است زگیل مقعد در زنان و مردان رخ دهد که حالتی متفاوت با جوش مقعد و باسن دارد. در مقاله زگیل مقعد در زنان و مردان {درمان قطعی، علائم و عکس} به روشهای درمانی آن اشاره کردیم.

علت جوش مقعد و باسن همراه عکس + درمان خانگی جوش اطراف مقعدی

جوش‌های مقعدی و باسنی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که شامل عوامل بهداشتی، هورمونی، محیطی و ژنتیکی هستند. در این مقاله کلینیک زخم به علت جوش مقعد و باسن پرداختیم و همچنین آن را با دیگر بیماری‌ها مقایسه کردیم. در صورت شک به وجود آمدن مشکلات جدی‌تر مانند آبسه، بواسیر یا کیست مویی بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

سؤال‌های متداول

جوش مقعد و باسن چیست؟

جوش مقعد و باسن برجستگی‌های کوچک قرمز یا سفیدرنگی هستند که در ناحیه مقعد و باسن ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها می‌توانند خارش دار، دردناک یا بدون علامت باشند.

آیا جوش مقعد و باسن نیاز به جراحی دارد؟

در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن جوش‌های بزرگ یا مداوم با تشخیص پزشک نیاز به جراحی باشد.

Picture of دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇