کلینیک زخم

کیست مویی در مردان

کیست مویی در مردان به نسب زنان شایع تر است و آقایان به دلیل بدن پرمویی که دارند، بیشتر دچار کیست مویی می شوند. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (PNS) یک نوع عارضه پوستی است که معمولا در شکاف بالای باسن یا از استخوان دنبالچه تا مقعد ایجاد می شود. شایع ترین دلیل ابتلا به سینوس پیلونیدال وجود موهای ضخیم در پایین کمر آقایان و نشستن طولانی مدت است. کیست مویی در مردان بیشتر در سنین 16 تا 26 سال رخ می دهد و در صورت عدم درمان دچار عفونت و بوی بد می شود.
کیست مویی در مردان
آنچه در این مقاله می خوانید:

کیست مویی نام های دیگری مانند سینوس مویی، مو برگشتی، آشیانه مو یا کیست پیلونیدال دارد و شامل یک سوراخ پوستی حاوی مو می شود که نیاز به درمان خواهد داشت. برای درمان کیست مویی دو روش لیزر درمانی و عمل جراحی با تیغ وجود دارد که لیزر درمانی به دلیل مزایایی که دارد بهتر است.

عوامل ایجاد کیست مویی در مردان

بروز کیست مویی در مردان، دلیل مشخصی ندارد و تنها برخی از عوامل وجود دارند که احتمال ابتلا به کیست مویی را بالا می برند. به طور کلی، آقایانی که زندگی بی تحرکی داشته و دارای اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سینوس مویی می باشند و علت کیست مویی در مردان همین مسئله است.

همچنین مردانی که به دلیل شغل خود، مجبور به نشستن طولانی در یک مکان هستند و بدن پرمویی دارند، بیشتر از سایر افراد با مشکل مو برگشتی مواجه می شوند. وراثت و سابقه خانوادگی نیز در بروز کیست مویی مردان بی تاثیر نیست.

تحریک مکرر پوست با استفاده بیش از حد از ریش تراش و اصابت ضربه به پوست نیز باعث پیدایش سینوس پیلونیدال می شود. تعریق زیاد و پوشیدن لباس های تنگ نیز احتمال ابتلا به کیست پیلونیدال را بالا می برد.

علائم بروز کیست مویی در آقایان

اگر کیست مویی به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی به وجود می آورد و درمان آن سخت می شود. به همین خاطر باید با علائم پیدایش کیست مویی (علائم کیست مویی در مردان)، آشنا شده و برای درمان به موقع اقدام کرد.

معمولا افرادی که شناخت کافی از علائم کیست مویی ندارند، برای درمان دیر اقدام می کنند و با مشکلات جدی رو به رو می شوند. از همین رو، در ادامه به بیان علائم کیست مویی و علائم مو برگشتی در مردان خواهیم پرداخت تا شناخت بیشتری با این بیماری عفونی پیدا کنید:

  • احساس درد به هنگام نشستن
  • ورم و التهاب در اطراف ناحیه زخم
  • وجود سوراخ یا فرورفتگی در پوست
  • وجود توده در زیر پوست
  • ترشح چرک یا خون در محل کیست (زمانی که کیست پیلونیدال بترکد این اتفاق می افتد)
  • بوی بد و نامطبوع در محل ضایعه
حتما بخوانید  تعویض پانسمان کیست مویی

عوارض کیست مویی در مردان چیست؟

کیست مویی یا سینوس مویی در صورت عدم درمان به موقع، منجر به عفونت و ایجاد چرک می‌شود. همچنین درد و ناراحتی در محل زخم ایجاد کرده و دچار ورم می‌شود. از همین رو، در صورت پیدایش کیست مویی در مردان باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نمود تا از عوارض کیست مویی مردان جلوگیری کرد.

راه های پیشگیری از ابتلا به کیست مویی در مردان چیست؟

از آنجایی که کیست مویی در مردان پرمو بیشتر رخ می دهد، آقایان باید موهای زائد خود را از بین ببرند و بهداشت فردی خود را رعایت کنند. انتهای کمر و اطراف مقعد خود را همواره تمیز و خشک نگه داشته تا از تجمع آلودگی جلوگیری کنند.

اگر شغل افراد به گونه ای است که مجبور هستند ساعات زیادی را روی صندلی بنشینند، بهتر است از بالش های نرم استفاده کرده و هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شده و کمی راه بروند.

مردانی که اضافه وزن دارند، بیشتر دچار کیست مویی می شوند، به همین خاطر این افراد باید تغذیه درست داشته و وزن خود را کاهش دهند. همچنین برای جلوگیری از مو برگشتی در مردان، آقایان باید از پوشیدن لباس های تنگ در ساعات طولانی پرهیز کنند.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

ابتلا به کیست مویی در مردان بیشتر در چه سنی رخ می دهد؟

مردان جوان که در سن 18 الی 26 سالگی هستند بیشتر به کیست مویی دچار می شوند، اما امکان ابتلا به بیماری از آقایان 18 سال تا 40 سال وجود دارد. سن 18 تا 26 شرایط برای ابتلا به بیماری بیشتر است، به طوری که از هر 100 هزار نفر حدود بیست و شش نفر به کیست پیلونیدال دچار می شوند.

حتما بخوانید  تفاوت کیست مویی و فیستول

کیست مویی در آقایان چه مراحلی دارد؟

کیست مویی به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. نوع حاد بیماری هیچ گونه علائمی ندارد و تنها را تشخیص آن وجود سوراخ های ریز و توده سفت در ناحیه مورد نظر است.

اما نوع مزمن، زمانی اتفاق می افتد که فرد نسبت به علائم حاد بی توجه باشد. در کیست مویی مزمن ناحیه مورد نظر دچار عفونت و بوی بد می شود و فرد احساس درد شدید در هنگام نشستن دارد. در صورت مشاهده چنین علائمی شخص بیمار باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کند.

روش درمان کیست مویی در مردان به چه صورت است؟

آقایان بایستی پس از مشاهده هر کدام از علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم، به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک در ابتدا به معاینه فیزیکی فرد می پردازد.

در صورت نیاز از فرد آزمایش خون گرفته و آزمایش های لازم را برای تشخیص بهتر انجام می دهد. برای درمان کیست مویی در آقایان دو روش لیزر درمانی و عمل جراحی وجود دارد.

معمولا برای درمان کیست مویی در آقایان از لیزر درمانی استفاده می شود، اما در صورت پیشرفت بیماری باید از عمل جراحی استفاده نمود. به همین خاطر بهتر است در صورت وجود علائم کیست مویی، هر چه سریع تر برای معاینه و درمان اقدام کنید.

بهترین روش درمان کیست مویی در مردان چیست؟

بهترین روش درمان کیست مویی در مردان، با توجه به نوع و وخامت بیماری تعیین می شود. با این وجود درمان کیست مویی با لیزر بهترین شیوه درمان است که کمترین عوارض را داشته و دوران نقاهت کوتاهی دارد.

حتما بخوانید  علائم کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

لیزر کیست مویی درد و خونریزی نداشته و نیاز به برش محل مورد نظر را ندارد. فرد بیمار نیز پس از عمل در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد و به کارهای روزمره خود می پردازد.

کلینیک زخم و لیزر نور کلیه خدمات لیزر درمانی را با پیشرفته ترین تجهیزات برای آقایان و خانم ها انجام می دهد. جهت رزرو نوبت و دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

اطلاعات تکمیلی کیست مویی در مردان
📌علائم درد، تورم، خارش، سوزش، قرمزی پوست
💎راه های درمان خانگی، دارویی، با لیزر و عمل جراحی
⭐عوامل اضافه وزن و چاقی، نشستن طولانی مدت در یک مکان، تعریق شدید، استفاده از لباس زیر و شلوارهای تنگ
👤 مرکز درمان کیست مویی کلینیک زخم
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇