کلینیک زخم

دلایل بروز کیست مویی

دلایل بروز کیست مویی متعدد است و افرادی که مستعد ابتلا به کیست هستند، بایستی با در نظر گرفتن این دلایل احتمال ابتلا را کاهش دهند. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (PNS) یکی از عارضه های پوستی است که معمولا در سنین جوانی و بیشتر برای آقایان رخ می دهد. کیست مویی نام های دیگری مانند کیست دنبالچه، سینوس مویی، کیست پیلونیدال یا مو برگشتی دارد و در بالای شکاف باسن و زیر استخوان دنبالچه ایجاد می شود. مو بازگشتی همانطور که از نامش پیداست به جای رشد به سمت بیرون پوست، داخل پوست رفته و عفونت ایجاد می کند.
دلایل بروز کیست مویی
آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر برای شما سوال پیش آمده است که کیست مویی چگونه به وجود می آید و عواملی که باعث افزایش بیماری می‌شوند چه چیزهایی هستند، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. هر چه شما با بیماری بیشتر آشنایی داشته باشید، سریع تر برای درمان اقدام کرده و سلامت خود را دوباره به دست می آورید.

چه عواملی در بروز کیست مویی موثر هستند؟

علت بروز کیست مویی، بازگشت مو به داخل پوست است. با وجود اینکه عامل مشخصی برای ابتلا به کیست پیلونیدال وجود ندارد و در واقع علت ایجاد کیست مویی مشخص نیست، اما برخی از عوامل بی تاثیر نمی‌باشند. برای جلوگیری از پیشرفت کیست مویی یا مو برگشتی بایستی با دلیل مو برگشتی آشنا بود تا به موقع جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

طبق تحقیقاتی که انجام شده نوع مو، میزان شکاف میان باسن و میزان حساسیت پوست، رابطه ی مستقیمی با به وجود آمدن اولین شاخه مو و افزایش آن دارد. البته سینوس مویی (موی برگشتی باسن) به دلیل سابقه خانوادگی نیز در بیماران به وجود می آید.

خطرات بروز کیست مویی چیست؟

اگر شما شغلی دارید که نیاز است به صورت طولانی مدت در یک مکان بنشینید، در معرض ابتلا به کیست مویی خواهید بود. یکی از مهم ترین خطرات و دلایل بروز کیست مویی (دلایل مو برگشتی)، نشستن طولانی مدت در یک مکان است. در این مواقع فشار زیادی به باسن وارد شده و همین امر باعث بروز سینوس پیلونیدال می شود.

لباس های تنگ نیز یکی دیگر از دلایل بروز کیست مویی است. لباس های تنگ، اصطکاک را در سطح پوست بیشتر کرده و باعث تحریک موهای در حال رشد می شود. به همین خاطر بهتر است از لباس های گشاد استفاده کنید.

حتما بخوانید  بهترین مرکز درمان کیست مویی (کلینیک)

تعریق زیاد نیز احتمال بروز کیست دنبالچه (علت کیست مویی در پایین کمر) را بالا می برد. هنگامی که پوست مرطوب می شود، اکسیژن کافی به ناحیه مورد نظر نرسیده و همین امر شکاف باسن را آلوده می کند. البته تراکم بالای موها و ارث نیز در به وجود آمدن سینوس مویی، بی تاثیر نیستند.

افرادی که اضافه وزن داشته و شکاف بین باسن آن ها عمیق است نیز در مقایسه با سایر افراد، بیشتر دچار کیست می شوند. عواملی مانند جنسیت، سن و نوع موها هم در ایجاد کیست پیلونیدال بی تاثیر نیستند و معمولا مردان جوان به نسبت سایر افراد بیشتر دچار این عارضه می شوند.

بعد از به وجود آمدن کیست مویی چه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم و نشانه های کیست مویی را دارید، باید به پزشک متخصص در یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. پزشک جراح، ابتدا به معاینه شما پرداخته، سپس با تشخیص دقیق بیماری، بهترین روش درمان کیست مویی را انتخاب می کند.

معمولا کیست مویی در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست و زمانی که بیماری پیشرفت کرده و آبسه کند، قابل تشخیص است. در این مرحله فرد علائم دیگری مانند درد، التهاب و رطوبت در ناحیه کیست دارد. در برخی از بیماران نشانه هایی از ضعف و تب نیز دیده شده است. به همین خاطر بایستی نسبت به علت کیست مویی کمر و مو برگشتی باسن آگاه بوده و از بروز آن جلوگیری کرد.

با مشاهده این عوامل، بیماری باید سریعا درمان شود تا مشکلی به وجود نیاید. افرادی که مستعد ابتلا به سینوس پیلونیدال هستند باید از نشستن طولانی مدت، اضافه وزن و لباس های تنگ دوری کنند و خطر ابتلا را کاهش دهند. در واقع با شناخت دلیل کیست مویی، به خوبی می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

حتما بخوانید  عکس کیست مویی

روش های پیشگیری از پیدایش سینوس پیلونیدال

برای پیشگیری از کیست پیلونیدال توصیه می شود:

  • موهای زائد خود را با روش های دائمی و موقت از بین ببرید. البته لیزر، بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد است.
  • همواره ناحیه ایجاد کیست را تمیز نگه داشته و با آب گرم و صابون آن منطقه را بشویید.
  • در صورت اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید.
  • از نشستن طولانی مدت در یک مکان پرهیز کرده و هر یک ساعت از جای خود برخاسته و کمی راه بروید.
  • تا جایی که امکان دارد لباس های راحت و گشاد را جایگزین لباس های تنگ کنید.

عود مجدد و بروز کیست مویی بعد از عمل جراحی

امکان اینکه بعد از عمل جراحی بیماری عود کند، وجود دارد. معمولا این اتفاق به دلایل متعدد از جمله تغییر نکردن سبک زندگی توسط بیمار، جراحی ناموفق یا طولانی شدن دوره نقاهت به وجود می آید.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

برای جلوگیری از به وجود آمدن کیست مویی بعد از جراحی، توصیه می شود از لیزر کیست مویی به جای عمل جراحی استفاده کنید. لیزر درمانی به روش بسته، بدون درد و خونریزی انجام شده و امکان عود و بازگشت بیماری را نزدیک به صفر می کند.

همچنین دوره نقاهت لیزر درمانی کوتاه بوده و فرد بیمار در مدت زمان کوتاه، به زندگی روزمره خود باز می گردد. جهت جلوگیری از عود بیماری، پیشنهاد می شود از روش لیزر موهای زائد نیز برای از بین بردن موهای ناحیه مورد نظر استفاده شود.

حتما بخوانید  لیزر کیست مویی (درمان مو برگشتی با لیزر)

کلینیک زخم و لیزر نور کلیه خدمات پزشکی در شاخه لیزر درمانی را برای بیماری هایی از قبیل کیست مویی، فیستول، بواسیر، شقاق و… را با پیشرفته ترین تجهیزات انجام می دهد. همچنین لیزر خال و موهای زائد نیز برای خانم ها و آقایان، در کلینیک انجام می شود.

شما می توانید برای از بین بردن موهای زائد و یا تشخیص بیماری و درمان، با شماره 09027009876 تماس گرفته و نوبت رزرو کنید.

اطلاعات تکمیلی علت بروز کیست مویی
📌انواع کیست مویی کمر، کیست سر، صورت، واژن، زیربغل، دنبالچه
💎دلایل چاقی مزمن، موهای ضخیم و زمخت در بدن، لباس تنگ، افراد بین 20 تا 35، نشستن طولانی
⭐علائم تورم کیست، درد به هنگام نشتن، پوست قرمز، موهای بیرون زده از ضایعه
👤 بهترین کلینیک لیزر کیست مویی در تهران  کلینیک زخم
✔روش های درمان درمان خانگی، دارویی، با جراحی باز و لیزر
⭕مراقبت های بعد عمل ضد عفونی محل زخم، تغذیه مناسب، تراشیدن موهای اطراف باسن، کاهش وزن

سوالات متدوال کاربران درباره دلایل بروز کیست مویی

علت به وجود آمدن کیست مویی چیست؟

علت بوجود آمدن کیست مویی عواملی مانند ژنتیک، چاقی و اضافه وزن، موهای ضخیم و کلفت و نشستن طولانی مدت در یک مکان است.

مو برگشتی در کجا رخ می دهد؟

مو برگشتی یا سینوس پیلونیدال معمولا در شکاف بالای باسن، چین خوردگی باسن و هر نقطه دیگر از استخوان دنبالچه تا مقعد رخ می دهد.

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇