کلینیک زخم

تعویض پانسمان کیست مویی

پانسمان کیست مویی از جمله اقدامات مراقبتی است که باید پس از عمل انجام شود تا بیمار هر چه زودتر بهبود یابد. بنابراین بیماران باید با نحوه پانسمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، آشنایی داشته باشند تا در صورت نیاز پانسمان را روزانه تعویض کنند. برای درمان کیست مویی دو روش لیزر و جراحی وجود دارد که عمل جراحی خود به دو صورت باز و بسته انجام می شود. در میان این روش ها، تنها عمل جراحی باز نیاز به تعویض پانسمان دارد.
آنچه در این مقاله می خوانید:

دلیل اهمیت تعویض پانسمان کیست مویی چیست؟

پس از جراحی باز کیست مویی، محل زخم باید همواره استریل باشد، زیرا زخم باز مستعد بروز عفونت است. از همین رو باید محل زخم پانسمان شده و روزانه پانسمان تعویض شود.

تعویض پانسمان کیست مویی، از عفونت دوباره و تجمع باکتری جلوگیری کرده و باعث بهبودی سریعتر محل زخم می شود. هر چه اقدامات بهداشتی پس از عمل کیست، با دقت بیشتری به طور منظم انجام شود، دوره نقاهت بیماری کمتر خواهد شد.

آیا تعویض پانسمان سینوس پیلونیدال باید در کلینیک انجام شود؟

تعویض پانسمان پس از جراحی سینوس پیلونیدال نیاز به حضور پزشک متخصص و پرستار ندارد. شما می توانید به راحتی در خانه پانسمان خود را عوض کنید.

همچنین می توانید از شخصی که از شما مراقبت می کند نیز بخواهید تا پانسمان شما را تعویض کند. فقط هنگام اقدام به تعویض پانسمان، از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید.

نحوه تعویض پانسمان کیست مویی پس از جراحی به روش باز

پانسمان جراحی باز کیست مویی، یک روز پس از عمل جراحی انجام می شود. فرد بیمار خودش نمی تواند پانسمان زخم را عوض کند، بلکه برای این کار باید از شخص دیگری کمک بگیرد.

به منظور تعویض پانسمان (نحوه پانسمان کیست مویی باز)، ابتدا محل زخم باید به طور کامل با سرم شستشو داده شده و سپس پانسمان جدید داخل زخم قرار بگیرد. در عمل جراحی باز محل زخم خیلی دیر بهبود می یابد و برای بهبودی سریع تر، تعویض پانسمان باید به طور مرتب روزانه انجام شود.

حتما بخوانید  تفاوت بواسیر و کیست مویی

در صورتی که این نکات به درستی رعایت نشود، عوارضی مانند عفونت پس از عمل یا خونریزی در پی خواهد داشت. از همین رو، برای درمان کیست مویی بهتر است که لیزر درمانی جایگزین جراحی کیست مویی به روش باز شود.

اگر شما برای عمل کیست مویی به پزشک متخصص مراجعه می کنید، از او بخواهید که از لیزر کیست مویی برای درمان استفاده کند تا عوارضی نداشته و دوره نقاهت کوتاهی داشته باشد.

تا چه مدت بعد از جراحی باز باید پانسمان کیست مویی را عوض کنیم؟

تعویض پانسمان بعد از جراحی به روش باز، باید حداقل تا 2 الی 3 ماه انجام شود. زمان دقیق تر برای عوض کردن پانسمان، به سرعت بهبودی زخم بستگی دارد. زمان بهبودی زخم در جراحی به روش باز، بسیار طولانی است.

به همین خاطر پیشنهاد می شود افرادی که شاغل هستند و به دوره نقاهت کمتری نیاز دارند، برای درمان سینوس پیلونیدال با پزشک معالج خود مشورت کرده و روش هایی که دوره نقاهت کمتری دارند، مانند درمان با لیزر را انتخاب کنند.

نحوه تعویض پانسمان کیست مویی پس از جراحی به روش بسته

پس از عمل جراحی بسته کیست مویی، پزشک محل زخم را پانسمان می کند و شما به عنوان بیمار بایستی 3 روز پس از عمل، اقدام به برداشتن پانسمان کنید. در عمل جراحی به روش بسته، یک درن (Drain) از داخل زخم رو به بیرون گذاشته می شود تا ترشحات و خونابه خارج شده و محل زخم سریعتر بهبود یابد.

در روز سوم شما می توانید برای برداشتن درن و پانسمان، به پزشک مراجعه کنید تا قبل از آن، نباید به پانسمان دست بزنید. پس از برداشتن پانسمان و خارج کردن درن، محل زخم دیگر نیازی به پانسمان مجدد ندارد.

حتما بخوانید  خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

تنها نیاز است که پس از دوهفته، برای کشیدن بخیه ها نزد پزشک بروید. در صورتی که درمان کیست مویی با لیزر، نیازی به تعویض پانسمان و کشیدن بخیه ندارد و پوست پس از عمل بدون تغییر باقی می ماند.

پس از کشیده شدن بخیه، شما می توانید کارهای شخصی خود را انجام دهید، اما همچنان از فعالیت های سنگین که به زخم فشار وارد می کند، دوری کنید. سعی کنید همواره محل زخم را تمیز نگه دارید، تا مشکلی به وجود نیاید.

تعویض پانسمان کیست مویی پس از عمل لیزر

عمل کیست مویی با لیزر، نیازی به تعویض پانسمان (پانسمان کیست مویی با لیزر) ندارد، چرا که این عمل به صورت سرپایی و بدون درد و خونریزی انجام می شود. همچنین لیزر درمانی، عوارض پس از عمل نیز نخواهد داشت و به نسبت عمل جراحی، روش درمانی مناسب تری است.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

فیلم تعویض پانسمان کیست مویی بسته

در فیلم آموزش پانسمان کیست مویی بسته مشاهده می کنید که پزشک معالج پس از اتمام جراحی به روش بسته، محل زخم را پانسمان می کند. پس از 3 روز می توان پانسمان را برداشت. همانطور که در فیلم پانسمان کیست مویی (نحوه پانسمان عمل کیست مویی) مشخص است، یک Drain (درن) در محل زخم قرار می گیرد تا خوناب و ترشحات به راحتی به بیرون زخم هدایت شوند.

پس از 3 روز با مراجعه به پزشک درن و پانسمان برداشته می شود و دیگر نیازی به پانسمان مجدد نیست. بعد از 10 روز نیز بخیه ها توسط پزشک کشیده شده و پوست به حالت عادی باز می گردد.

حتما بخوانید  دلایل بروز کیست مویی

فیلم پانسمان زخم باز کیست مویی

از آنجایی که فرد بیمار نمی تواند پانسمان زخم باز خود را عوض کند، بایستی از شخصی که از او مراقبت می کند درخواست تعویض پانسمان را داشته باشد. شخص مراقب در صورت عدم آگاهی از تعویض پانسمان، می تواند از فیلم تعویض پانسمان کیست مویی باز (فیلم پانسمان کیست مویی باز) کمک بگیرد. البته تعویض پانسمان کیست مویی در منزل کار آسانی است.

برای پیشگیری از عوارض پس از جراحی کیست مویی و خلاصی از روش تعویض پانسمان کیست مویی عمل باز، بهتر است که درمان کیست با لیزر انجام شود. شما می توانید در صورت ابتلا به سینوس پیلونیدال، به کلینیک زخم و لیزر نور مراجعه کرده و تحت درمان دکتر ثابت قرار بگیرید.

 

اطلاعات تکمیلی نحوه تعویض پانسمان کیست مویی
✔انواع روش های پانسمان تعویض پانسمان در جراحی بسته، تعویض پانسمان در جراحی باز
✔اهمیت تعویض جلوگیری از عفونت و عود بیماری
📌انواع کیست مویی کیست مویی کمر، کیست سر، صورت، واژن، زیربغل، دنبالچه
👤 بهترین کلینیک لیزر کیست مویی در تهران  کلینیک زخم
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇