کلینیک زخم

تفاوت کیست مویی با آبسه

آنچه در این مقاله می خوانید:

تفاوت کیست مویی با آبسه در محل بروز آن هاست، چرا که آبسه امکان دارد در هر نقطه از بدن ایجاد شود؛ اما کیست مویی تنها در نواحی رویش مو ایجاد می شود. برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی کیست مویی و آبسه را اشتباه می گیرند و تفاوت میان این دو بیماری را نمی دانند.

آبسه شامل جمع شدن مقداری چرک در هر نقطه از بدن می شود و کیست مویی شامل تجمع مو در داخل پوست می شود که در صورت عدم درمان چرک می کند و مانند آبسه چرکی خواهد شد.

ایجاد و تشکیل آبسه، ارتباطی به حضور مو در بدن ندارد، در صورتی کیست مویی به دلیل برگشت مو به داخل پوست، در مناطق رویش مو، رخ می دهد. به عنوان مثال زیر بغل یا انتهای ستون فقرات مناطقی هستند که احتمال بروز کیست مویی در آن ها بالاست.

کیست مویی رشد آرامی دارد و در ابتدا دارای درد نیست، در صورتی که آبسه با درد و تورم همراه است. به همین خاطر بیمارانی که آبسه دارند، سریعتر به بیماری خود پی می برند.

فرق کیست مویی با آبسه در علت بروز هر کدام

رایج ترین فرق کیست مویی با آبسه، میزان درد هر کدام است. معمولا افرادی که دچار آبسه می شوند، دارای درد فراوان هستند و به صورت اورژانسی به کلینیک مراجعه می کنند. در حالی که کیست مویی می توانند در ابتدای بروز، بدون علامت باشد، چرا که یک بیماری خاموش است.

هنگامی که کیست مویی به موقع درمان نشود، دچار آبسه می شود. به همین دلیل برای تشخیص به موقع بیماری، بایستی با علائم کیست مویی آشنا شده و برای درمان اقدام کنید. از جمله دلایل بروز کیست مویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازگشت مو به داخل پوست
  • عدم رعایت بهداشت شخصی
  • از بین نبردن موهای زائد
  • زمینه ارثی
  • نشستن به مدت طولانی
  • استفاده از شلوارهای تنگ

در کنار دلایل بروز کیست مویی، بایستی با دلایل بروز آبسه نیز آشنا شوید تا به راحتی تفاوت آبسه با کیست مویی را درک کنید. بنابراین مهم ترین دلایل ابتلا به آبسه نیز عبارتند از:

  • عفونت های باکتریایی
  • آبسه های مکرر پوستی
  • نشستن به مدت طولانی در یک مکان
  • روابط جنسی پر خطر
حتما بخوانید  کیست مویی در زنان

تفاوت کیست مویی و آبسه در علائم پیدایش

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در بالای شکاف باسن، به صورت یک یا چند حفره ایجاد می شود و در ابتدا علائم خاصی ندارد. اما با پیشرفت بیماری علائمی مانند تورم و التهاب، درد، خارش، بوی نامطبوع و عفونت خواهد داشت.

زمانی که سینوس پیلونیدال به موقع درمان نشود، متورم و ملتهب شده و عفونت می کند و امکان اینکه به آبسه تبدیل شود، زیاد است. آبسه یک توده بزرگ و دردناک است که باید سریعا درمان شود.

در برخی از موارد، به دلیل نشستن یهویی امکان ترکیدن آبسه وجود دارد؛ اما باید بدانید که در صورت تخلیه آبسه، عفونت در ناحیه زخم پخش شده و امکان بدتر شدن بیماری وجود دارد.

از همین رو بایستی آگاه باشید که آبسه یا کیست مویی چیست و چه علائمی دارد. سپس در صورت مشاهده نمودن علائم، به دکتر متخصص مراجعه کرده و سریعا تحت درمان قرار بگیرید.

فرق کیست مویی و آبسه در نحوه تشخیص

نحوه تشخیص کیست مویی با آبسه تفاوت هایی با یکدیگر دارد. کیست مویی توده‌های زیر پوستی بوده که در معاینه قابل لمس است و در صورت وارد شدن فشار به آن‌ها، دارای ترشح هستند.

آبسه مانند کیست مویی نبوده و به لایه زیرین نیز راه پیدا می‌کند، از همین رو برای تشخیص آن بایستی از پروب نازک یا ام آر آی استفاده نمود. به همین خاطر، برای تشخیص آبسه بایستی به پزشک متخصص مراجعه کرد.

کیست مویی امکان دارد، مدت‌ها بدون علامت باشد و سپس به شکل یک عفونت خود را نشان داده و با آبسه اشتباه گرفته شود. بنابراین برای آگاهی درست از نوع بیماری، بایستی با علائم هر دو بیماری آشتا بوده و برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه کرد.

حتما بخوانید  ترکیدن کیست مویی

تفاوت نحوه پیشرفت آبسه با کیست مویی

سینوس پیلونیدال یا موی بازگشتی، امکان دارد تا سال های زیادی بدون علامت باقی بماند و سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان ندهد. اما در برخی از موارد نیز ممکن است، پس از گذشت مدت کوتاهی عفونت کرده و به آبسه تبدیل شود.

آبسه های مکرر نیز در صورت عدم درمان، باعث ایجاد فیستول می شوند. از همین رو افرادی که لیزر کیست مویی یا عمل کیست مویی را به تعویق می اندازند، به بیماری های بدتری مبتلا می شوند و روند درمان و بهبود را طولانی تر می کنند.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

تفاوت نحوه پیشگیری از کیست مویی و آبسه

از آنجایی که کیست مویی در صورت عدم درمان، منجر به بروز آبسه می شود، برای پیشگیری از ابتلا به کیست، بایستی موهای زائد خود را از بین ببرید. برای اینکه بیماری بعد از درمان نیز عود نکند، بهتر است از روش های دائمی مانند لیزر موهای زائد استفاده نمایید.

از نشستن برروی صندلی های سفت و سخت خودداری کرده و به مدت طولانی در یک جا ثابت ننشینید. تا جایی که امکان دارد، لباس های گشاد را جایگزین لباس های تنگ کرده و بهداشت فردی خود را رعایت کنید.

تفاوت درمان کیست مویی با آبسه

روش درمان آبسه با کیست مویی، تفاوت چندانی ندارد. برای درمان می توان از سه روش جراحی به روش باز و بسته و لیزر درمانی استفاده نمود. معمولا زمانی از جراحی با تیغ برای درمان این عارضه ها استفاده می شود که عفونت زیاد بوده و بیماری پیشرفت کرده باشد. در غیر این صورت بهترین شیوه درمان آبسه و کیست مویی با لیزر است.

حتما بخوانید  بهترین داروها و پمادها برای درمان کیست مویی

لیزر درمانی، به صورت سرپایی بدون درد و خونریزی انجام می شود و احتمال عود بیماری در آن، نزدیک به صفر است. همچنین دوره نقاهت کوتاهی داشته و به همین دلیل پس از عمل عفونت نمی کند.

برخلاف جراحی با تیغ که هزینه های جانبی بیشتری دارد و دوره نقاهت در آن طولانی است. از آنجایی که عمل جراحی باز نیز نیاز به تعویض مرتب پانسمان دارد، احتمال عفونت در آن بالاست.

درمان آبسه و کیست مویی در کلینیک زخم

درمان آبسه و کیست مویی و انواع بیماری ها اعم از فیستول، بواسیر، فیشر و زگیل تناسلی در کلینیک زخم با لیزر درمانی انجام می شود. کلینیک تخصصی زخم و لیزر نور از پیشرفته ترین تجهیزات برای درمان بیماری با لیزر پرتوان استفاده می کند. شما می توانید برای رزرو نوبت و درمان کیست مویی و آبسه با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

اطلاعات تکمیلی تفاوت تفاوت کیست مویی با آبسه
📌تفاوت در محل بروز، نحوه تشخیص بیماری
علائم آبسه عفونت های باکتریایی، آبسه های مکرر پوستی، درد شدید هنگام نشستن
علائم کیست مویی بهداشت فردی ضعیف، ژن پرمویی، نشستن های طولانی مدت، شلوارهای تنگ، اضافه وزن
شکل بروز آبسه جمع شدن عفونت در هر نقطه از بدن
شکل بروز کیست مویی کیست مویی یک حفره با تجمع مو و چرک

سوالات متداول کاربران درباره تفاوت کیست مویی با آبسه

چگونه می توان فرق کیست مویی با آبسه را تشخیص داد؟

برای تشخیص کیست مویی و آبسه بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه، نوع بیماری و وخامت آن تشخیص داده شود.

آیا آبسه از کیست مویی خطرناک تر است؟

در صورتی که کیست مویی درمان نشود، عفونت کرده و در برخی موارد تشکیل آبسه می دهد. آبسه های مکرر نیز در صورت عدم درمان تبدیل به فیستول می شوند. با این وجود می توان گفت بله، آبسه از کیست مویی خطرناک تر است.

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇