کلینیک زخم

تفاوت کیست مویی و فیستول

آنچه در این مقاله می خوانید:

تفاوت کیست مویی و فیستول مویی در علائم و علت ایجاد آن هاست و در درمان تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. از آنجایی که کیست مویی و فیستول هر در تقریبا در یک ناحیه از بدن ایجاد می شوند، برخی از افراد متوجه تفاوت آن ها نمی شوند.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به دلیل بازگشت مو به داخل پوست رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، دستگاه ایمنی بدن واکنش نشان داده و باعث عفونت می شود.

در صورتی که فیستول یک ارتباط نامتعارف در بین اندام های بدن است و معمولا در شکاف بالای مقعد قرار می گیرد. سینوس پیلونیدال در صورت عدم درمان باعث ایجاد آبسه شده و آبسه های مکرر، عامل بروز فیستول هستند.

تفاوت کیست مویی و فیستول در علت بروز

برای تشخیص علت بروز این دو بیماری، ابتدا باید هر کدام را به خوبی شناخته و مفاهیم فیستول یا کیست مویی چیست را درک کنید. هنگامی که مسیر خروجی غدد روده مسدود می شوند، یک مجرای غیر طبیعی میان پوست اطراف مقعد و بافت روده ایجاد خواهد شد که آبسه را به وجود می آورد.

در صورتی که آبسه درمان نشود، عفونت میان بافت ها گسترش یافته و در نهایت منجر به فیستول مقعدی می شود. البته ایجاد فیستول دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • انجام جراحی های نزدیک به ناحیه مقعد
  • عفونت های باکتریایی
  • بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر یا دیابت
  • بیماری کرون
  • بیماری سل
  • روابط جنسی پر خطر

در حالی که کیست مویی به دلیل تجمع موها در منافذ پوستی رخ می دهد و برخی از دلایل بروز آن به شرح زیر است:

  • بهداشت فردی ضعیف
  • ژن پرمویی
  • نشستن های طولانی مدت
  • شلوارهای تنگ
  • اضافه وزن
حتما بخوانید  بهترین دکتر کیست مویی در تهران

تفاوت فیستول و کیست مویی در علائم بروز

بیماری فیستول و کیست مویی، هر دو عفونت پوستی هستند که در ناحیه مقعد ایجاد می شوند. از همین رو امکان دارد تشخیص علائم بروز هر کدام، کمی دشوار باشد.

فیستول یک حفره و سوراخ بین بافت رکتوم و پوست اطراف مقعد است که با علائمی مانند درد و تورم در اطراف مقعد، ترشحات خونی، بوی نامطبوع، آبسه یا ایجاد مجرای غیر طبیعی همراه است.

در حالی که کیست مویی یک حفره با تجمع مو و چرک است که بایستی توسط عمل جراحی یا لیزر کیست مویی درمان شود. از علائم ایجاد آن می توان به درد و قرمزی پوست اطراف زخم، ترشحات عفونی، بوی نامطبوع در قسمت پایین کمر اشاره کرد.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

تفاوت کیست مویی و فیستول در نحوه تشخیص

کیست مویی یک توده کوچک در شکاف بالای باسن است و برای تشخیص آن بایستی به پزشک متخصص مراجعه کرد. دکتر کیست مویی محل بروز زخم را به خوبی بررسی می کند تا به نوع بیماری پی ببرد.

در صورتی که کیست مویی به موقع درمان نشود، تشکیل آبسه می دهد. اگر آبسه های مکرر نیز درمان نشوند، در نهایت منجر به فیستول کیست مویی می شوند.

برای تشخیص فیستول مقعدی نیز باید به پزشک مراجعه کرد تا پزشک متخصص با بررسی سوابق بیمار و انجام آزمایش های مربوطه، به نوع بیماری پی ببرد. بیماری فیستول بایستی به سرعت درمان شود، بنابراین در صورت تشخیص پزشک، لیزر فیستول یا عمل جراحی با توجه به وخامت بیماری سریعا انجام می شود.

حتما بخوانید  علائم عفونت بعد از عمل کیست مویی

نحوه پیشگیری از ابتلا به کیست مویی و فیستول

حال که علت ایجاد این دو بیماری و علائم آن ها مشخص شد، بهتر است با راه های پیشگیری از ابتلا به این عارضه ها و فرق فیستول با کیست مویی در نحوه پیشگیری نیز آشنا شوید. فیستول و کیست مویی هر دو بیماری های مرتبط با پوست هستند، به همین خاطر برای پیشگیری بهتر است، موهای زائد خود را به روش های موقت و دائمی مانند لیزر موهای زائد از بین ببرید.

بهداشت شخصی خود را رعایت کنید و ناحیه وقوع فیستول مقعدی و سینوس پیلونیدال را خشک و تمیز نگه دارید. همچنین از نشستن طولانی مدت در یک مکان و پوشیدن لباس های تنگ نیز خودداری کنید. زیرا به ناحیه کمر و دنبالچه فشار وارد می شود و احتمال ایجاد کیست و آبسه را بالا می برد.

تفاوت درمان کیست مویی و فیستول

روش درمان کیست مویی و فیستول، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. برای درمان هر دو بیماری می توان از جراحی با تیغ یا لیزر درمانی استفاده نمود. البته درمان فیستول و کیست مویی با لیزر، به نسبت عمل جراحی بهتر است و مزایای بیشتری نیز دارد.

عمل جراحی به روش باز و بسته علاوه بر این که دردناک است، دوره نقاهت طولانی داشته و احتمال عفونت پس از عمل در آن بالاست. در صورتی که لیزر درمانی بدون درد و خونریزی انجام می شود، دوره نقاهت کوتاهی دارد و احتمال عفونت و عود دوباره بیماری در آن نزدیک به صفر است.

درمان فیستول و کیست مویی در کلینیک زخم

کلینیک زخم یکی از کلینیک های معتبر در شهر تهران است که به درمان فیستول و کیست مویی با پیشرفته ترین تجهیزات می پردازد. تمام جراحی های کلینیک، توسط دکتر بابک ثابت بدون برش با استفاده از لیزر پرتوان انجام می شود. جهت تعیین نوبت معاینه و درمان، می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

حتما بخوانید  هزینه عمل کیست مویی

سوالات متداول کاربران درباره تفاوت کیست مویی و فیستول

چگونه می توان کیست مویی را از فیستول تشخیص داد؟

برای تشخیص فیستول و کیست مویی بایستی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه و بررسی ویژگی های بالینی، نوع بیماری و نحوه درمان تشخیص داده شود.

آیا فیستول خطرناک است یا کیست مویی؟

در جواب آیا کیست مویی خطرناک است یا فیستول باید گفت که فیستول و کیست مویی، هر دو از بیماری های پوستی هستند که در صورت التهاب و عفونت خطرناک می شوند و باید سریعا برای درمان آن ها اقدام کرد.

اطلاعات تکمیلی تفاوت کیست مویی و فیستول
📌تفاوت در علت بروز، علائم بروز، نحوه تشخیص بیماری، درمان بیماری
علائم فیستول انجام جراحی های نزدیک به ناحیه مقعد، عفونت های باکتریایی، بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر یا دیابت، بیماری کرون، بیماری سل
علائم کیست مویی بهداشت فردی ضعیف، ژن پرمویی، نشستن های طولانی مدت، شلوارهای تنگ، اضافه وزن
شکل بروز فیستول فیستول یک حفره و سوراخ بین بافت رکتوم و پوست اطراف مقعد است
شکل بروز کیست مویی کیست مویی یک حفره با تجمع مو و چرک
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇