کلینیک زخم

ترکیدن کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (PNS) یک سوراخ در شکاف بالای باسن است که به دلیل رشد مو به داخل پوست، رخ می دهد. هنگامی که رشد مو در داخل پوست ادامه پیدا می کند، ناحیه مورد نظر ملتهب شده و دچار عفونت می شود. همین مسئله امکان بروز آبسه و احتمال ترکیدن کیست مویی را افزایش می دهد. سینوس پیلونیدال نام های دیگری مانند سینوس مویی یا موی بازگشتی نیز دارد و در هر منطقه ای از بدن نمایان می شود، اما استخوان دنبالچه تا مقعد مناطق مستعد بروز عارضه هستند. معمولا افرادی که به صورت ژنتیکی پرمو هستند، بیشتر در معرض ابتلا به موی بازگشتی می باشند.
آنچه در این مقاله می خوانید:

زمانی که مو به داخل بدن رشد می کند، باعث عفونت و آبسه می شود و در نهایت منجر به بروز کیست مویی خواهد شد. عدم درمان کیست، منجر به ترکیدن کیست مویی و تبدیل شدن آن به فیستول می شود.

آیا ترکیدن کیست مویی باعث درمان کیست مویی می شود؟

برخی از بیماران تصور می کنند که کیست، مانند یک جوش ساده است و ترکیدن کیست مویی (تخلیه چرک کیست مویی) باعث درمان آن می شود، به همین خاطر با مشاهده کیست، آن را دست کاری می کنند تا بترکد. در حالی که ترکیدن کیست مویی، عواقب بدی به دنبال دارد.

از عوارض ترکاندن کیست مویی و علائم ترکیدن کیست، می توان به افزایش عفونت و گسترش کیست در سایر نقاط بدن اشاره کرد. بنابراین ترکیدن کیست مویی نه تنها به درمان کیست مویی کمک نمی کند، بلکه باعث افزایش عفونت و بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

بعد از ترکیدن کیست مویی چه کار باید کرد؟

بعد از ترکیدن کیست مویی چه باید کرد؟ اگر کیست مویی عفونت نکرده باشد، معمولا هیچ علائمی ندارد؛ اما در صورت عفونت دارای علائمی مانند تورم و التهاب، احساس درد، ترشح خون و بوی نامطبوع است. بهتر است با مشاهده چنین علائمی سریعا برای معاینه و درمان اقدام کنید.

در صورتی که علائم فوق را جدی نگیرید، امکان ترکیدن کیست مویی وجود دارد. تاخیر در درمان کیست، باعث عمیق شدن عفونت، آبسه های مکرر و در نهایت تبدیل شدن کیست به فیستول می شود.

از همین رو، توصیه می شود در صورت ترکیدن کیست، محل مورد نظر را با بانداژ ضد عفونی کرده و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تحت معاینه و معالجه قرار بگیرید. اگر تشخیص سینوس پیلونیدال درست باشد، باید لیزر کیست مویی بدون تاخیر انجام شود. تنها راه درمان قطعی کیست، لیزر یا جراحی است.

حتما بخوانید  کیست مویی در مردان

ترکیدن کیست مویی چه خطراتی دارد؟

بیشترین خطری که ترکیدن کیست مویی به همراه دارد، افزایش عفونت و تشکیل آبسه های مکرر است که در نهایت تبدیل به فیستول می شود. البته بی توجهی به سینوس پیلونیدال در مراحل اولیه، خطراتی مانند تورم، درد هنگام نشستن، بوی نامطبوع همراه با ترشح خونابه و گسترش عفونت را به همراه دارد.

زمانی که این علائم ادامه داشته باشد و درمان انجام نشود، عفونت بیشتر شده و زندگی فرد مختل می شود. در صورت پیشرفت بیماری، به جای لیزر درمانی بایستی از عمل جراحی با تیغ استفاده نمود که این روش خود، دارای عوارض بسیاری است.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

عوارض تخلیه کیست مویی در خانه

تخلیه کیست مویی در خانه توسط فرد بیمار، احتمال پخش شدن عفونت و چرک در سایر نقاط بدن را به همراه دارد. همچنین باعث ماندگار شدن جای زخم کیست می شود. از همین رو بهتر است که فرد بیمار هیچ اقدامی برای تخلیه کیست مویی نکند.

موی بازگشتی در مراحل اولیه، به راحتی درمان می شود و هیچگونه خطری برای فرد بیمار ندارد. تنها کافیست برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر کیست مویی به موقع درمان نشود و عفونت کند، تنها راه درمان آن ایجاد برش و انجام عمل جراحی با تیغ است. عمل جراحی، با درد و خونریزی همراه است و دوره نقاهت طولانی دارد. همچنین نیاز به رسیدگی و تعویض پانسمان به صورت مداوم دارد.

حتما بخوانید  بهترین مرکز درمان کیست مویی (کلینیک)

از همین رو اگر مشکوک به کیست مویی هستید، هر چه سریع تر برای معاینه و درمان اقدام کنید. زیرا کیست مویی در مراحل اولیه با لیزر به سادگی درمان می شود. لیزر کیست مویی برخلاف عمل جراحی با تیغ، دوره نقاهت کوتاهی داشته و عوارضی ندارد.

در واقع درمان کیست مویی با لیزر بهترین روش درمانی است که به صورت سرپایی انجام می شود. لیزر درمانی هیچکدام از مشکلات عمل جراحی سنتی را ندارد، اما بایستی در مراکز معتبر توسط پزشكان متخصص انجام شود.

کلینیک زخم یکی از مراکز معتبر در شهر تهران است که تمامی خدمات پزشکی در شاخه لیزر درمانی در آن، توسط دکتر ثابت صورت می گیرد. تنها کافیست برای تشخیص بیماری و درمان، نوبت رزرو کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

فیلم ترکیدن کیست مویی

فیلم تخلیه چرک کیست مویی نشان می‌دهد که در صورت ترکاندن کیست مویی یا سینوس مویی، عفونت پخش شده و به قسمت های دیگر بدن منتقل می‌شود. در این صورت بیماری پیشرفت کرده و برای درمان آن، بایستی از عمل جراحی استفاده نمود. در حالی که لیزر درمانی بهترین شیوه درمان موی برگشتی است و جراحی با تیغ عوارض زیادی دارد.

سوالات متداول کاربران درباره ترکیدن کیست مویی

در صورت عدم درمان سینوس پیلونیدال چه اتفاقی می افتد؟

اگر کیست پیلونیدال درمان نشود، باعث عفونت و تشکیل آبسه می شود. در صورت طولانی شدن بیماری، امکان ترکیدن کیست مویی و ابتلا به سرطان نیز وجود دارد.

آیا کیست مویی خود به خود درمان می شود؟

خیر، کیست مویی خود به خود درمان نمی شود و برای از بین بردن این عارضه بایستی لیزر یا عمل جراحی انجام شود.

حتما بخوانید  تفاوت بواسیر و کیست مویی

اگر کیست مویی بترکد چه می شود؟

عفونت در ناحیه کیست پخش شده و بیماری پیشرفت می‌کند و برای درمان آن به جای لیزر درمانی، بایستی از جراحی باز یا بسته که عوارض زیادی دارد، استفاده نمود. بنابراین در صورت ترکیدن کیست مویی سریعا باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

اطلاعات تکمیلی درباره ترکیدن کیست مویی
📌انواع کیست مویی کمر، کیست سر، صورت، واژن، زیربغل، دنبالچه
⭐عوارض تورم کیست، درد به هنگام نشستن، تب ولرز، گسترش عفونت به سایر نقاط، حالت تهوع
👤 بهترین کلینیک لیزر کیست مویی در تهران  کلینیک زخم
✔روش های درمان درمان با لیزر، عمل جراحی به روش باز و بسته
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇