کلینیک زخم

کیست مویی در زنان

کیست مویی در زنان به دلایل مختلف اتفاق می افتد و برای درمان، نیاز به تشخیص و معاینه پزشک دارد. کیست مویی یا سینوس مویی سوراخی کوچک در بالای شکاف باسن یا استخوان دنبالچه تا مقعد است که باعث رشد مو داخل پوست و ایجاد عفونت می شود. هنگامی که مو به داخل پوست باز می گردد، بدن آن را یک عامل بیگانه شناخته و شروع به نشان دادن واکنش با عفونت و درد می کند. علت اصلی بروز کیست مویی مشخص نیست و معمولا کیست خود را با ترشحات چرکی و بوی بد نشان می دهد. با اینکه بررسی ها نشان داده که بیشتر مردان جوان و آقایان به سینوس پیلونیدال (سینوس مویی) مبتلا می شوند، اما خانم ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین خاطر تمام افراد با گروه های سنی مختلف، بایستی در صورت مشاهده علائم سینوس پیلونیدال (PNS) به پزشک متخصص برای معاینه و درمان مراجعه کنند.
کیست مویی در زنان
آنچه در این مقاله می خوانید:

عوامل ایجاد کیست مویی در زنان چیست؟

آقایان بیشتر از خانم ها دچار سینوس پیلونیدال می شوند، زیرا به نسبت زنان بیشتر مو دارند. با این حال درصد کمی نیز برای ابتلا خانم ها به کیست وجود دارد. علت کیست مویی در زنان (مو برگشتی در زنان)، به عوامل گوناگونی بستگی دارد و نمی توان به طور قطع علت بروز آن را مشخص کرد. اما عوامل زیر را می توان شایع ترین دلایل پیدایش کیست مویی نام برد:

  • اضافه وزن و چاقی زنان
  • پرمویی خانم ها
  • ژنتیک
  • نشستن طولانی مدت در یک مکان
  • تعریق شدید خانم ها
  • استفاده از لباس زیر و شلوارهای تنگ

علائم کیست مویی در زنان

کیست مویی، مطابق عکس کیست مویی زنان دارای دو صورت حاد و مزمن است و در ابتدا امکان دارد، بی علامت بوده و مانند یک توده بی خطر و بی درد هنگام شستشو باشد. اما نوع مزمن کیست مویی زنان علائمی مانند تب و لرز، التهاب و تورم، درد به هنگام نشستن و دفع، چرک و عفونت دارد. نشانه های کیست مویی در زنان پر مو بیشتر از خانم‌های مو نازک پیدا می‌شود. در واقع علائم مو برگشتی در زنان با مردان تفاوتی ندارد، نحوه درمان آن‌ها نیز مشابه یکدیگر است. با این تفاوت که برای درمان کیست مویی کمر در زنان از دکتر کیست مویی زنان به دلیل شرم خانم‌ها، کمک گرفته می‌شود.

پیشگیری از کیست مویی در زنان چگونه است؟

برای پیشگیری از ابتلا به کیست مویی، خانم ها باید به صورت مداوم موهای زائد را اصلاح کرده یا از لیزر برای حذف دائمی موها استفاده کنند. از نشستن طولانی مدت پرهیز کرده و تا حد ممکن از بالش نرم برای نشستن استفاده کنند.

حتما بخوانید  ترکیدن کیست مویی

رژیم غذایی سالم داشته و در صورت چاقی، وزن خود را کاهش دهند. همچنین از لباس های گشاد و نخی استفاده کرده و ناحیه انتهایی کمر را خشک و تمیز نگه دارند.

تمام این توصیه ها در صورت رعایت، احتمال بروز کیست مویی را تا حد بالایی کاهش می دهد. زنان به نسبت مردان، شرایط هورمونی متفاوتی دارند و تنها زمانی به سینوس مویی مبتلا می شوند که شرایط بیماری را فراهم کنند.

کیست مویی در زنان با موهای ضخیم

زنانی که به دلایل ارثی یا هورمونی، پرمو هستند و موهای ضخیم دارند، بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی هستند. به همین خاطر خانم ها برای مشکلات هورمونی خود باید به پزشک مراجعه کرده و با مصرف دارو، مشکل را برطرف کنند.

از طرفی باید موهای زائد خود را با روش های دائمی و موقت از بین ببرند تا بدنشان همیشه تمیز باشد. همچنین از ژیلت یا کرم موبر برای موزدایی استفاده نکنند، چرا که این روش ها باعث به وجود آمدن موهای زیر پوستی شده و درصد ابتلا به بیماری سینوس مویی را افزایش می دهد.

کیست مویی در خانم ها بیشتر در چه سن هایی دیده می شود؟

در حالت کلی احتمال ابتلا به کیست مویی در خانم ها خیلی کم است و زنان بیشتر در سنین 15 الی 25 سال به این بیماری مبتلا می شوند. البته سن مشخصی برای ابتلا به سینوس مویی وجود ندارد و در صورت وجود شرایط ذکر شده، خانم ها در هر سنی مستعد ابتلا هستند. عوارض کیست مویی در زنان در صورت عدم درمان به موقع، چرک و عفونت ناحیه زخم است.

حتما بخوانید  علائم کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

درمان کیست مویی در زنان

در صورتی که بیمار بلافاصله پس از مشاهده علائم، برای معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه کند، سینوس پیلونیدال به صورت سرپایی با لیزر درمان می شود. اما اگر بیماری پیشرفت کرده و بیمار نسبت به علائم بی تفاوت باشد، برای درمان باید از عمل جراحی با تیغ استفاده نمود.

مسلما لیزر کیست مویی بهتر از جراحی با تیغ است، چرا که نیازی به برش ناحیه مورد نظر نداشته و بدون درد و خونریزی انجام می شود. همچنین دوره نقاهت کوتاهی داشته و فرد بیمار می تواند به زندگی روزمره خود بپردازد.

مصرف داروهای ضد التهاب اغلب باعث درمان کامل کیست نمی شود و تنها درد بیمار را تسکین می دهد، از این رو زنان برای درمان سینوس پیلونیدال باید از لیزر درمانی استفاده کنند.

بهترین روش درمان کیست مویی در زنان کدام روش است؟

روش درمان کیست مویی در زنان با توجه به وخامت بیماری متفاوت بوده و تشخیص آن بر عهده پزشک متخصص است. بهترین روش درمان شامل روشی می شود که کمترین عوارض را داشته و دوران نقاهت کمتری داشته باشد.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

هر چه زخم کیست مویی سریع تر بهبود یابد، بیمار زودتر به حالت عادی برگشته و کارهای روزمره خود را انجام می دهد. همانطور که در بالا به این موضوع اشاره شد، یکی از متداول ترین و بهترین روش ها برای درمان کیست مویی، لیزر درمانی است.

حتما بخوانید  بهترین آنتی بیوتیک برای کیست مویی

کلینیک زخم و لیزر نور، ارائه دهنده کلیه خدمات پزشکی در شاخه لیزر درمانی است. خانم ها و آقایان می توانند برای درمان بیماری هایی نظیر فیستول، کیست مویی، بواسیر، فیشر و… به کلینیک مراجعه کنند.

لیزر درمانی در کلینیک زخم توسط پیشرفته ترین تجهیزات انجام می شود. شما می توانید برای رزرو نوبت با ما در تماس باشید.

اطلاعات تکمیلی کیست مویی در زنان
📌انواع کیست مویی کمر، کیست سر، صورت، واژن، زیربغل، دنبالچه
💎راه های درمان خانگی، دارویی، با لیزر و عمل جراحی
⭐عوامل اضافه وزن و چاقی زنان، پرمویی خانم ها، ژنتیک،نشستن طولانی مدت در یک مکان، تعریق شدید خانم ها، استفاده از لباس زیر و شلوارهای تنگ
👤 بهترین پزشک دکتر ثابت
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇