کلینیک زخم

کیست مویی در زنان باردار

آیا در دوران بارداری ممکن است کیست های مویی بوجود آیند ؟ یا آیا کیست مویی در زنان باردار خطرناک است؟ این سوال ها را برخی از مراجعین که به کلینیک زخم مراجعه می کنند می پرسند. در پاسخ به این سوال ها باید ذکر کرد که بله امکان بروز کیست مویی در دوران بارداری وجود دارد، زیرا در دوران بارداری هورمون ها تغییر کرده و وزن فرد افزایش می یابد که شرایط را برای ابتلا، مهیا می سازد. میزان خطرناک بودن کیست مویی نیز به وخامت و نوع کیست بستگی دارد. درصورتی که کیست مویی یا سینوس پیلونیدال وخیم نبوده و علائمی مانند ترشحات چرکی و عفونت نداشته باشد، با دارو کنترل شده و درمان آن به بعد از دوران بارداری موکول می شود. تا جایی که امکان دارد، بهتر است عمل کیست مویی در بارداری انجام نشود.
کیست مویی در زنان باردار
آنچه در این مقاله می خوانید:

البته اگر شرایط ضروری بوده و کیست مویی به مرحله آبسه برسد، نیاز به عمل دارد و پزشک متخصص با تشخیص خود بایستی لیزر کیست مویی را انجام دهد. پزشک معالج ابتدا ناحیه مورد نظر را بررسی کرده و سپس اقدامات درمانی لازم را جهت بهبودی بیمار انجام می دهد.

عوامل ایجاد کیست مویی در زنان باردار

در حالت کلی، علت کیست مویی در دوران بارداری به طور دقیق، مشخص نیست، اما عواملی وجود دارند که در ابتلا به سینوس پیلونیدال یا سینوس مویی تاثیر دارند. یکی از این عوامل ژنتیک است که احتمال ابتلا را بالا می برد.

از دیگر عوامل ایجاد کیست پیلونیدال، می توان به اضافه وزن در دوران بارداری اشاره کرد. زمانی که وزن خانم ها بیشتر می شود، شکاف میان باسن عمیق تر شده و همین مسئله احتمال ابتلا را بالا می برد.

در دوران بارداری امکان تغییر هورمون ها وجود دارد و این مسئله در برخی از موارد باعث پیدایش کیست مویی می شود. خانم هایی که موهای ضخیم داشته و به صورت ژنتیکی پرمو هستند نیز امکان ابتلا به سینوس مویی را دارند.

آیا زنان در دوران بارداری به کیست مویی مبتلا می‌شوند؟

اکثر مردم تصور می کنند که در دوران بارداری کسی به کیست مویی دچار نمی شود. ولی در حقیقت خانم های باردار هم امکان دارد دچار سینوس پیلونیدال شوند.

کیست مویی یک عارضه پوستی در ناحیه پایین ستون فقرات بوده که موها به جای رشد به سمت بیرون به داخل لایه پوست رفته و رشد می کنند. بدن در مقابل این اتفاق واکنش نشان داده و اطراف فولیکول مو را پر از مایعات می کند که همین اتفاق منجر به کیست مویی می شود.

حتما بخوانید  علائم عفونت بعد از عمل کیست مویی

با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که افراد در رده های سنی مختلف، حتی خانم ها در دوران بارداری به کیست پیلونیدال مبتلا می شوند. برخی از کیست ها در اعماق پوست نفوذ کرده و برخی دیگر در نزدیکی سطح پوست هستند که این مسئله وخامت بیماری را نشان می دهد.

علائم کیست مویی در زنان باردار

در مراحل اولیه، ممکن است کیست مویی هیچ گونه علائمی نداشته باشد؛ اما در صورت گذر زمان دارای نشانه هایی مانند درد، تورم، التهاب است. اگر درمان کیست مویی به موقع انجام نشود، کیست عفونت کرده و بوی بدی می دهد.

چگونه می توان از بروز کیست مویی در زنان باردار پیشگیری کرد؟

به منظور پیشگیری از کیست مویی در بارداری، همواره باید ناحیه مورد نظر را تمیز نگه داشته و موهای زائد را از بین برد. از نشستن طولانی مدت جلوگیری کرده و در هنگام نشستن از بالش های نرم استفاده نمود. همچنین لباس های نخی و گشاد پوشیده و وزن خود را کنترل کرد.

تشخیص کیست مویی در زنان باردار چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص کیست مویی در بارداری، بایستی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام معاینه، بیماری تشخیص داده شود. پس از تشخیص، با توجه به وخامت بیماری، بهترین روش درمان انتخاب می شود.

پزشک معالج در این مواقع، داروهایی که برای جنین خطری ندارد را تجویز می کند تا کیست دچار عفونت نشود. تا جایی که امکان دارد در دوران بارداری، از عمل کیست مویی جلوگیری شده و زمان آن به بعد از زایمان موکول می شود.

حتما بخوانید  کیست مویی در کودکان

درمان کیست مویی در زنان باردار به چه صورت است؟

زنان باردار در دوران حاملگی به دلیل اضافه وزن، امکان دارد به کیست مویی دچار شوند. درمان سینوس پیلونیدال در بارداری (درمان کیست مویی در بارداری) با دارو انجام می شود، اما خانم ها بدون تجویز پزشک باید از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسر پرهیز کنند، زیرا امکان دارد برای جنین مضر باشد.

به طور کلی، در دوران بارداری بهتر است عمل کیست مویی حتی با لیزر صورت نگیرد و درمان به زمان پس از زایمان موکول شود. اما اگر کیست مویی حاد باشد، به ناچار باید از عمل با لیزر در سه ماه دوم بارداری با احتیاط استفاده نمود.

بهترین زمان برای لیزر کیست مویی در بارداری

لیزر کیست مویی در زنان باردار به پس از زایمان موکول می‌شود، اما در صورتی که آنتی بیوتیک‌ها به تسکین درد کمک نکند بایستی لیزر درمانی انجام شود. لیزر درمانی یک روش نوین و سرپایی محسوب می‌شود که عوارضی ندارد. از آنجایی که عدم درمان موی برگشتی یا کیست مویی منجر به عفونت و تجمع چرک می‌شود، درمان آن بسیار ضروری است.

آیا کیست مویی در هنگام زایمان طبیعی مشکل ایجاد می کند؟

کیست مویی برای زایمان طبیعی مشکلی ایجاد نمی کند و تنها در زمانی مشکل ساز می شود که بزرگ بوده و در هنگام زایمان دچار کشیدگی و درد شود. در این شرایط خانم باردار باید پیش از زایمان، با پزشک مشورت کرده و بهترین روش درمان را برای داشتن زایمان بی خطر انتخاب کند.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

چه زمانی برای کیست مویی در بارداری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خانم های باردار در صورت مشاهده هر کدام از علائم کیست مویی، بایستی به پزشک مراجعه کرده و سریعا تحت درمان قرار گیرند. عده ای از زنان بدون مشورت با پزشک معالج، درمان کیست را به پس از زایمان موکول می کنند که کار اشتباهی است.

توجه داشته باشید که سینوس پیلونیدال در صورت عدم درمان، عفونت کرده و مشکل ساز می شود. شما می توانید در صورت مشاهده علائم کیست مویی به کلینیک زخم و لیزر نور مراجعه کرده، معاینه و درمان شوید. برای ارتباط با ما و رزرو نوبت با شماره 09027009876 تماس بگیرید.

اطلاعات تکمیلی کیست مویی در زنان باردار
📌علائم  درد، تورم، التهاب
💎راه های درمان خانگی، دارویی، با لیزر و عمل جراحی
⭐عوامل اضافه وزن و چاقی زنان، پرمویی خانم ها، ژنتیک،نشستن طولانی مدت در یک مکان، تعریق شدید خانم ها، استفاده از لباس زیر و شلوارهای تنگ
👤 بهترین پزشک دکتر ثابت
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇