کلینیک زخم

کیست مویی در کودکان

کیست مویی در کودکان هم ردیف بیماری هایی است که برای بزرگسالان اتفاق می افتد، اما کودکان به ندرت دچار کیست مویی می شوند. افراد جوان به خصوص مردان، بیشترین درصد ابتلا به کیست مویی یا سینوس پیلونیدال را دارند. با این وجود سینوس پیلونیدال در برخی از کودکان نیز دیده می شود. کیست مویی یک حفره یا سوراخ در بالای شکاف باسن کودک و نوزادان است که در نهایت منجر به آبسه و عفونت خواهد شد. در کودکان نیز کیست مویی به دلیل بازگشت مو به داخل پوست رخ داده و منجر به آلودگی می شود. برخی از مادران با دیدن سوراخ هایی در پایین کمر نوزادان نگران شده و امکان ابتلا فرزندشان به سینوس مویی را می دهند، در صورتی که شاید این سوراخ ها مادرزادی بوده و ارتباطی با کیست مویی نداشته باشند. با این وجود مادران می توانند برای اطمینان بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنند تا پزشک با بررسی دقیق علت را مشخص کند.
کیست مویی در کودکان
آنچه در این مقاله می خوانید:

کیست مویی دنبالچه در کودکان نیز مشابه بزرگسالان دچار آبسه و عفونت می شود، با این تفاوت که علائم کیست در نوزادان یا کودکان از همان ابتدا مشخص شده و فورا نیازمند درمان است. خوشبختانه کودکان معمولا بدون جراحی درمان شده و نیاز به عمل های دشوار و دردناک ندارند. اما در ابتدا کیست مویی کودکان باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شده و سپس مداوا شود.

عوامل ایجاد کیست مویی در کودکان چیست؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چه چیزی باعث ایجاد کیست مویی در کودکان می شود؟ ایجاد کیست مویی در کودکان ممکن است به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و تاریخچه خانوادگی، تحریک پوست، تعریق زیاد و… بستگی داشته باشد. برای جلوگیری از ابتلا به کیست پیلونیدال، باید پوست کودک را همواره تمیز نگه داشته و از محصولات بهداشتی مناسب، برای شستشو کودک استفاده نمود.

همچنین باید از خراشیدن و آسیب پوست کودکان، پرهیز کرده و در صورت بروز تورم و قرمزی در منطقه اطراف کیست، به پزشک مراجعه کرد. پزشک متخصص به معاینه کودک پرداخته و با تشخیص بیماری، درمان مناسب را تجویز می کند.

کیست مویی در کودکان چه علائمی دارد؟

کیست مویی کودکان از همان ابتدا دچار آبسه شده و در ناحیه استخوان دنبالچه با درد و ناراحتی همراه است. از دیگر علائم کیست مویی می توان به تورم و التهاب، احساس گرما، ایجاد حساسیت اشاره کرد. البته برخی از کودکان تا دوران نوجوانی نیز بدون داشتن هیچگونه علائمی به کیست مویی دچار هستند.

آیا کیست پیلونیدال در نوزادان و کودکان دردناک است؟

کیست پیلونیدال در نزدیکی استخوان دنبالچه است، به همین خاطر نشستن طولانی مدت را برای کودکان دشوار می کند. نوزادانی که قادر به بیان ناراحتی خود نیستند نیز از نشستن بر روی استخوان دنبالچه، ممانعت می کنند و مادران بایستی نسبت به این علائم آگاه باشند. کیست مویی در نوزادان با کودکان متفاوت است، چرا که نوزاد تنها با گریه کردن می تواند ناراحتی خود را بیان کند. کیست مویی در کودکان و کیست مویی نوزاد عارضه ای دردناک بوده و نیاز به معاینه و درمان پزشک دارد.

حتما بخوانید  بهترین دکتر کیست مویی در تهران

درمان کیست مویی در بارداری

کیست مویی در بارداری اغلب با تجویز دارو برطرف شده و تا جایی که امکان دارد از عمل کیست در آن دوران جلوگیری می شود. اما توجه داشته باشید که مصرف دارو باید با نظر و تجویز پزشک انجام شود، چرا که مصرف خودسر دارو امکان دارد برای جنین مضر باشد.

نشستن در آب گرم به همراه نمک، تا حدودی ورم و التهاب کیست را کاهش می دهد، اما کیست مویی را درمان نمی کند. اگر سینوس مویی از نوع مزمن نباشد، معمولا با مصرف دارو کنترل می شود تا در نهایت عمل آن به بعد از زایمان موکول شود.

درمان سینوس پیلونیدال در بارداری باید سریعا پیگیری شود، چرا که در صورت عدم توجه، عفونت در کل بدن منتشر شده و به جنین آسیب می زند. تا حد امکان در دوران بارداری بایستی از لیزر کیست مویی جلوگیری کرده و آن را پس از زایمان انجام داد.

درمان کیست مویی در کودک

کیست مویی کودک همانطور که در عکس کیست مویی کودکان مشخص است، در اکثر مواقع بدون عمل جراحی درمان می شود و برای کودک دردناک نیست. در قدم اول کودک باید به دقت توسط پزشک متخصص معاینه شود تا با تشخیص بیماری، اقدامات درمانی جهت بهبودی کامل انجام شود.

کودکان پوست بسیار حساسی دارند و وجود کیست برای آنها آزار دهنده است. هر چه سن کودکان کمتر باشد، نیاز آنها به مراقبت بیشتر است. معمولا برای نوزادان یا زنان باردار دارو تجویز شده و از لیزر درمانی پرهیز می شود، چرا که احتمال آسیب رسیدن به جنین و کودک وجود دارد.

حتما بخوانید  تفاوت بواسیر و کیست مویی

استفاده از آنتی بیوتیک و پماد برای درمان کیست مویی موثر است، البته این داروها باید با تجویز پزشک مصرف شده و بر اساس دستور پزشک قطع شوند. برخی از مادران تصور می کنند اگر کودک دردی نداشته باشد، می توانند مصرف دارو را قطع کنند؛ در صورتی که پایان دارو درمانی باید بر اساس صلاح دید و نظر پزشک باشد.

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان کیست مویی کودک، استفاده از ملین است. اگر کودک یبوست داشته باشد، روند درمان کندتر می شود و کودک درد و ناراحتی بیشتری خواهد داشت. ملین کمک می کند تا دستگاه گوارش به خوبی کار کند.
کودکان و نوزادان بایستی به طور مرتب توسط پزشک معاینه شوند، تا مشکل نداشته باشند. مراقبت های ویژه باعث می شود تا کودک به سرعت درمان شده و اذیت نشود.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

توصیه های مهم در درمان کیست مویی کودکان

مادران برای درمان کیست مویی فرزند خود، باید به خیلی از نکات توجه کنند و از انجام آن ها توسط کودک جلوگیری کنند. در ادامه این توصیه های مهم برای درمان سینوس مویی بیان می شوند:

  • کودکان باید از حمل و جابجایی وسایل سنگین خودداری کنند تا هر چه سریعتر بهبود یابند
  • شرایط محیطی برای استراحت کودک بایستی فراهم شود
  • نظافت شخصی کودک رعایت شده و پس از هر بار دستشویی رفتن، ناحیه کیست تمیز و خشک شود
  • از نشستن کودک بر روی سطوح سخت خودداری شده و در صورت اذیت بودن هنگام نشستن، از بالشتک نرم استفاده شود
  • پس از حمام نیز کودک باید با حوله نرم و لطیف خشک شود تا آسیبی به پوست او وارد نشود
حتما بخوانید  6 تمرین موثر بر درمان کیست مویی

عوارض لیزر کیست مویی در کودکان

لیزر کیست مویی روش درمانی امن، برای تمام سنین است اما پزشکان سعی می کنند از این روش برای درمان کودکان و زنان باردار استفاده نکنند. اگر دارو درمانی و رژیم غذایی مناسب تاثیرگذار نباشد، جراح عمومی و پزشک متخصص از لیزر درمانی برای بهبود کودک استفاده می کند.

هزینه عمل کیست مویی در کودکان

هزینه درمان کیست مویی به نوع و وخامت بیماری بستگی دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به کلینیک زخم و لیزر نور مراجعه کرده یا با شماره 09027009876 تماس گرفته و نوبت رزرو کنید.

اطلاعات تکمیلی کیست مویی در کودکان
📌نحوه مراقبت جلوگیری از حمل وسایل سنگین، نظافت شخصی کودک، بالشتک نرم،
💎راه های درمان خانگی، دارویی، با لیزر و عمل جراحی
⭐عوامل ژنتیک و تاریخچه خانوادگی، تحریک پوست، تعریق زیاد و…
👤 بهترین پزشک دکتر ثابت
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇