کلینیک زخم

بهترین داروها و پمادها برای درمان کیست مویی

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین داروها و پمادها برای درمان کیست مویی شامل آنتی بیوتیک ها، ضد دردها، داروهای ضدالتهابی و مسکن ها می شود. البته این داروها تنها عفونت و ناراحتی های بیماری را کاهش می دهد و امکان درمان قطعی با این داروها وجود نخواهد داشت.

کیست مویی چیست؟ کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک بیماری پوستی است که در قسمت های مختلف بدن مانند کشاله ران، زیر بغل، سر و… اتفاق می افتد. سینوس پیلونیدال از ایجاد حفره در عمق پوست و برگشت مو به داخل پوست به وجود می آید.

در ناحیه نشیمنگاهی نیز به دلایل مختلف اعم از نشستن طولانی، ژنتیک، لباس های تنگ و… امکان بروز کیست مویی یا موی بازگشتی وجود دارد. موی بازگشتی یکی از شایع ترین بیماری ها در بین جوانان و افراد مسن، مخصوصا مردان است.

در مراحل اول امکان دارد بیماری سینوس پیلونیدال علائم خاصی نداشته باشد، اما با گذشت زمان و پیشروی بیماری، فرد بیمار را با درد و عفونت بیچاره می کند. از همین رو، فرد بیمار بایستی برخی از داروها و پمادها را برای تسکین درد و التهاب با تجویز پزشک مصرف کند.

چه زمانی دارو و پماد برای درمان کیست مویی تجویز می شود؟

هنگامی که کیست مویی عفونت کرده باشد و دچار درد و تورم شده باشد، دکتر متخصص برای تسکین درد و تورم، داروهای ضد التهابی و مسکن تجویز می کند. با مراجعه به پزشک، نوع بیماری و میزان پیشرفت آن مشخص می شود و سپس متناسب با آن، روش درمان مناسب انتخاب می شود.

داروهای گیاهی برای درمان کیست مویی

داروها و پماد برای کیست مویی تجویز می شود، شامل طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک ها و پمادها می شود که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

پماد سیاه برای کیست مویی (روغن سیاه برای کیست مویی)

پماد سیاه یا روغن سیاه، رنگ سیاه زغالی دارد و با خاصیت ضدعفونی کننده برای درمان انواع عفونت های پوستی موثر است. روغن سیاه یا ایکتیول (پماد ایکتیول برای کیست مویی)، به دلیل داشتن روغن نارگیل، پوست را نرم می کند و به دلیل داشتن روغن کرچک از التهاب پوست جلوگیری می کند.

طریقه مصرف مرهم سیاه بدین گونه است که مقدار ضخیمی از پماد را برداشته و محل کیست را به خوبی می پوشانید. در طول روز بایستی این کار را 2 تا 3 مرتبه انجام داده و پس از 6 ساعت محل مورد نظر را به خوبی با آب گرم و صابون شستشو داده و با حوله تمیز، خشک کنید.

حتما بخوانید  عکس کیست مویی

پماد الیز برای کیست مویی

پماد الیز دارای خاصیت پروتئولیتیک، جهت ترمیم زخم و بافت های مرده پوست است و برای درمان کیست مویی نیز موثر می باشد. البته این پماد (پماد درمان کیست مویی)، کیست را درمان قطعی نمی کند و تنها التهاب و تورم را در ناحیه مورد نظر کاهش می دهد.

پماد تتراسایکلین برای کیست مویی

پماد تتراسایکلین، باکتری‌های عفونت‌زا را کاهش داده و نقش موثری برای درمان کیست مویی دارد. پماد کیست مویی تتراسایکلین با خاصیت ضد التهابی خود، از تورم و قرمزی کیست مویی (موی بازگشتی) می کاهد، همچنین از عفونت کیست جلوگیری می‌کند.

چسب فیبرین برای کیست مویی

توسط چسب فیبرین، می توان محل کیست را پانسمان کرد. البته تنها زمانی که کیست مویی در مراحل ابتدایی است از این چسب برای درمان استفاده می شود. برای کودکان نیز از چسب فیبرین جهت تخلیه کیست استفاده می شود که روشی سرپایی و کم خطر محسوب می شود.

درمان كيست مويي با دارو

در خصوص درمان کیست مویی با دارو، انواع داروهای مختلف نظیر آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، تزریق فنل و… وجود دارد که شما عزیزان می توانید برای درمان گیاهی و دارویی از این درمان ها استفاده کنید.

آنتی بیوتیک ها برای درمان کیست مویی

داروهای آنتی بیوتیک، برای کنترل کیست مویی یا سینوس مویی بسیار موثر هستند. اگر سینوس مویی عفونت کرده باشد، مصرف آنتی بیوتیک قبل از لیزر یا جراحی باعث بهبودی سریع تر بیمار پس از عمل می شود.

هرچه مقدار عفونت در حین عمل کمتر باشد، مدت زمان بهبودی کاهش می یابد و بیمار سریع تر به زندگی عادی برمی گردد. آنتی بیوتیک ها در برابر باکتری موثر بوده و ناراحتی ناشی از کیست پیلونیدال را کاهش می دهند.

معمولا آنتی بیوتیک های موثر برای درمان کیست شامل آزیترومایسین، سفالکسین، سفیکسیم و مترونیدازول می شوند. البته برای مصرف داروها بایستی از پزشک متخصص مشورت گرفته و داروها را سر ساعت مصرف کنید، همچنین طول دوره درمان را رعایت کنید.

درمان دارویی کیست مویی با تزریق فنل

فنل یک ترکیب ضد عفونی کننده، جهت کنترل عفونت و التهاب سینوس پیلونیدال است که به درون کیست تزریق می شود. تزریق فنل در بیمارستان انجام شده و همزمان با فنل، تزریق پارافین نیز برای جلوگیری از آسیب به بافت های اطراف انجام می شود.

حتما بخوانید  لیزر کیست مویی (درمان مو برگشتی با لیزر)

پس از تزریق دارو، بیمار تا 24 ساعت باید تحت کنترل باشد. زیرا داروی فنل در برخی از مواقع باعث التهاب بیشتر خواهد شد. در اکثر مواقع نیز تزریق فنل کارساز نبوده و بیماران مجبور به استفاده از سایر روش های درمان هستند.

مسکن ها برای کیست مویی

مسکن ها کمکی به درمان کیست مویی نمی کنند، بلکه تنها درد را کاهش می دهند. استامینوفن و ایبوپروفن از جمله داروهای مسکن رایج هستند که متناسب با میزان درد، توسط پزشک متخصص تجویز می شوند.

آیا کیست مویی با دارو و پماد درمان میشود؟

در جواب آیا کیست مویی با دارو رفع میشود یا کیست مویی با دارو خوب میشه؟ باید گفت که قطعی ترین راه برای درمان کیست مویی، جراحی و لیزر کیست مویی است و مصرف دارو باعث درمان قطعی کیست نمی شود. داروها و پمادها، تنها برای رفع عفونت و التهاب موثر هستند و تاثیری برای برطرف کردن کامل موی بازگشتی ندارد.

ارسال عکس ها از طریق شماره واتساپ زیر امکان پذیر است.

معمولا در صورتی که بیمار پیش از عمل دچار عفونت باشد، بایستی به منظور کنترل عفونت و پیشگیری از عود بیماری، دارو مصرف کند. البته به خاطر داشته باشید که تمامی داروها و پمادها برای درمان سینوس پیلونیدال باید با مراجعه به پزشک و مشورت با او تجویز شود.

نکاتی در مورد مصرف داروها و پمادها برای درمان کیست مویی

  • هرگونه دارو و پمادی باید با مشورت پزشک مصرف شود.
  • داروها و پمادها برای درمان بیماری نیستند، تنها درد و التهاب را کاهش می دهند.
  • مصرف داروها را تا پایان دوره کامل قطع نکرده و برای کنار گذاشتن دارو با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف داروها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک را جدی بگیرید.
  • اگر با مصرف داروها همچنان درد دارید دوباره به پزشک مراجعه کنید.
  • آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را با آب فراوان میل کنید.

بهترین کرم برای کیست مویی چیست؟

بهترین کرم ها و پماد های درمان کیست مویی را می توان پماد مرهم سیاه، کرم تتراسایکلین و پماد الیز و کرم هایی حاوی سفالکسین، آزیترومایسین و … را نام برد.

سخن پایانی درباره بهترین داروها و پمادها برای درمان کیست مویی

داروها و پمادها بایستی حتما با تجویز پزشک متخصص مصرف شوند، از همین رو از مصرف سرخود دارو خودداری کنید. کیست مویی توسط داروها و پمادها به صورت قطعی درمان نمی شود و برای درمان قطعی کیست، باید لیزر یا جراحی انجام شود.

حتما بخوانید  علائم کیست مویی (سینوس پیلونیدال)

برخی از افراد گمان می کنند هزینه عمل کیست مویی بالاست، به همین جهت به پزشک مراجعه نمی کنند و از داروها و پمادها برای درمان استفاده می کنند. در صورتی که هزینه عمل پس از تشخیص بیماری با انتخاب روش درمان تعیین می گردد و مبلغ مناسبی است.

کلینیک زخم با سابقه ی درخشانی که برای لیزر درمانی انواع بیماری ها از جمله کیست مویی دارد، بهترین گزینه برای درمان کیست مویی محسوب می شود. بنابراین در صورت ابتلا به کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوبت رزرو کرده و سریعا تحت درمان قرار بگیرید.

سوالات متداول کاربران در مورد بهترین داروها و پمادها برای درمان کیست مویی

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان کیست مویی کدام است؟

مترونیدازول و سفالکسین برای کاهش درد و تورم کیست مویی مناسب هستند، اما برای درمان قطعی بیماری نیستند.

آیا کیست مویی با دارو قابل درمان است؟

خیر، داروها تنها برای کاهش عفونت و کنترل درد توسط پزشک متخصص تجویز می شوند.

چه دارویی برای کیست مویی خوب است؟

برای درمان کیست مویی با دارو، آنتی بیوتیک‌هایی مانند سفالکسین و میترونیدازول بهترین گزینه هستند، چرا که عفونت را خشک کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند.

اطلاعات تکمیلی بهترین داروها و پمادها برای درمان کیست مویی
📌انواع کیست مویی کمر، کیست سر، صورت، واژن، زیربغل، دنبالچه
👤 بهترین کلینیک لیزر کیست مویی در تهران  کلینیک زخم
✔روش های درمان درمان خانگی، دارویی، با جراحی باز و لیزر
✔داروها آنتی بیوتیک، مسکن، تزریق فنل
✔پمادها پماد سیاه، پماد الیز

درمان خانگی کیست مویی با مرهم سیاه

کیست مویی یک توده کوچک و پر از مایع است که بر اثر عفونت مویی در پوست شکل می‌گیرد. درمان خانگی کیست مویی با مرهم سیاه معمولاً به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شود. اما این روش درمانی به تنهایی می‌تواند نتیجه‌بخش نباشد و بهتر است به همراه درمان دیگری استفاده شود.

درمان کیست مویی با دارو

کیست مویی یک توده پر از مایع است که بر اثر عفونت مویی در پوست شکل می‌گیرد. بسته به شدت عفونت و اندازه کیست، درمان دارویی ممکن است یکی از روش های درمان باشد ولی قطعی نیست. دارو برای کیست مویی بیشتر نقش تکسین کننده درد یا رفع عفونت را دارد.

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇