کلینیک زخم

علائم سرطان مقعد و چگونگی تشخیص و درمان این سرطان

علائم سرطان مقعد و چگونگی تشخیص
آنچه در این مقاله می خوانید:

علائم سرطان مقعد می‌تواند شامل درد مقعدی، خون‌ریزی از مقعد، وجود یک توده در نزدیکی مقعد، احساس خارش و ترشحات غیرطبیعی از این ناحیه باشد. سرطان مقعد رشد غیرطبیعی سلول‌ها در کانال مقعد است. کانال مقعد در واقع یک لوله کوتاه در انتها و پس از رکتوم است. مدفوع هنگام خروج از بدن از کانال مقعد باید عبور کند.

با رشد سرطان مقعد ممکن است یک توده یا برجستگی در این بخش از بدن ایجاد شود. گاهی اوقات این علائم ممکن است با بواسیر اشتباه گرفته شود و نیاز به تشخیص دقیق توسط پزشک دارد.

در گذشته، بیشتر افراد مبتلا به سرطان مقعد، تحت عمل جراحی برای برداشتن سرطان قرار می‌گرفتند. اغلب این عمل جراحی شامل ایجاد یک راه جدید برای خروج فضولات از بدن بود. امروزه، بیشتر شیوه‌های درمانی سرطان مقعدی شامل شیمی درمان و پرتودرمانی است. برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های درمانی ما را در این مقاله کلینیک زخم همراه کنید.

علائم سرطان مقعد چیست؟ و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علائم سرطان مقعد شامل موارد زیر می‌شود:

  • خون‌ریزی از مقعد یا رکتوم
  • خون در مدفوع
  • درد در ناحیه مقعد
  • وجود توده یا رشد در کانال مقعد
  • خارش مقعد
  • نیاز به اجابت مزاج بیشتر از حد معمول

سرطان مقعد از طریق مجموعه‌ای از روش‌های تشخیصی و آزمایش‌های مختلف تشخیص داده می‌شود. این مراحل تشخیص این حالت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

معاینه فیزیکی

پزشک با معاینه ناحیه مقعد و رکتوم به دنبال توده‌ها، رشدهای غیرعادی و سایر علائم می‌گردد. همان‌طور که اشاره کردیم توده ممکن است نشان از بواسیر باشد. بواسیر چیست؟ تورم وریدها در ناحیه مقعد باعث بواسیر می‌شود. شما می‌توانید برای تشخیص این بیماری به بهترین مرکز و دکتر بواسیر مراجعه کنید.

معاینه دیجیتال رکتال (DRE)

پزشک با استفاده از انگشت پوشیده شده با دستکش، داخل رکتوم را برای یافتن توده‌ها یا تغییرات غیرعادی که یکی از علائم سرطان مقعد است، معاینه می‌کند.

حتما بخوانید  درمان سوختگی دست کودک

آنسکوپی

در این روش، پزشک از یک ابزار مخصوص به نام آنسکوپ برای بررسی دقیق‌تر کانال مقعد و مشاهده علائم سرطان مقعد استفاده می‌کند. این ابزار یک لوله کوتاه و نازک است که به پزشک امکان مشاهده داخل کانال مقعد را می‌دهد.

سیگموئیدوسکوپی

این روش شامل استفاده از یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر به نام سیگموئیدوسکوپ است که به پزشک اجازه می‌دهد داخل رکتوم و بخش پایین روده بزرگ را بررسی کند.

بیوپسی

اگر در طول معاینه یا با استفاده از ابزارهای تشخیصی، توده یا رشد مشکوکی یافت شود، پزشک ممکن است نمونه‌ای از بافت را برای بررسی بیشتر در آزمایشگاه بردارد. این فرایند به عنوان بیوپسی شناخته می‌شود و مهم‌ترین روش برای تشخیص قطعی سرطان است.

شکل گیری سرطان
شکل گیری سلول های سرطان مقعدی

تصویربرداری

روش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و یا سونوگرافی ممکن است برای تعیین میزان گسترش سرطان و بررسی اندام‌های داخلی استفاده شوند.

عواملی که باعث خطرناک شدن سرطان مقعد می‌شود

علائم سرطان مقعد ممکن است با توجه به برخی مسائل تشدید پیدا کند که در جدول زیر به آنها اشاره‌ای خواهیم داشت:

سن اغلب برای سنین بالای ۵۵ سال سرطان مقعد رخ می‌دهد
رابطه جنسی مقعدی این مسئله در زنان و مردان می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند
بیماری‌های مقاربتی ویروس‌های HPV و HIV ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
سیگار سیگار احتمال سرطان را افزایش می‌دهد
ضعف سیستم ایمنی در صورت ابتلا به ویروس و رژیم غذایی نامناسب، احتمال ابتلا به سرطان افزایش خواهد یافت
التهاب مزمن کسانی که به فیستول یا زخم باز در مقعد دارند، بیشتر در ریسک ابتلا به سرطان هستند.
پرتو لگن افرادی که به خاطر سرطان رکتوم، پروستات یا مثانه پرتودرمانی می‌کنند، ممکن است به سرطان مقعد نیز دچار شوند.

علل سرطان مقعدی

در صورتی که علائم سرطان مقعد را در بدن خود احساس می‌کنید، شاید این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که چرا سرطان شکل گرفته است؟

حتما بخوانید  انواع بیماری مقاربتی STD با عکس؛ علائم و درمان بیماری جنسی

سرطان مقعد زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های کانال مقعد دچار تغییراتی در DNA خود می‌شوند. DNA سلول شامل دستورالعمل‌هایی می‌شود که برای رشد و تکثیر با سرعت مشخصی ارائه می‌دهد. این دستورالعمل همچنین به سلول‌ها می‌گویند که در زمان معینی بمیرند.

در سلول سرطانی، این دستورالعمل‌ها تغییر کرده است. این تغییر باعث می‌شود تا سلول‌ها با تعداد زیادی و به سرعت تولید شوند. همچنین در حالی که سلول‌های سالم می‌میرند، سلول‌های سرطانی زنده باقی می‌مانند و به تعداد آنها افزوده می‌شود.

سلول‌های سرطانی ممکن است توده‌ای به نام تومور تشکیل دهند. تومور می‌تواند رشد کرده و بافت‌های سالم بدن را تهاجم و تخریب کند. با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی می‌توانند از محل خود جدا شده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند. وقتی سرطان گسترش می‌یابد، به آن سرطان متاستاتیک گفته می‌شود.

بیشتر سرطان‌های مقعد به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نسبت داده می‌شوند. HPV یک ویروس شایع است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. برای بیشتر افراد، این ویروس هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و معمولاً خود به خود از بین می‌رود.

با این حال، در برخی افراد، این ویروس می‌تواند تغییراتی در سلول‌ها ایجاد کند که ممکن است به سرطان منجر شود. در مقاله ویروس اچ پی وی چیست بیشتر در این رابطه توضیح داده‌ایم.

شیوه‌های درمان سرطان مقعد

نوع درمانی که تیم مراقبت از سرطان شما توصیه می‌کند بستگی به نوع سرطان مقعد، محل آن و میزان گسترش آن (مرحله) دارد.

تومورهای پری‌آنال گاهی اوقات به طور متفاوتی از سرطان‌های کانال مقعد درمان می‌شوند.

مرحله ۱ و ۲ سرطان مقعد

این سرطان‌ها به دیواره مقعد رشد کرده‌اند؛ اما به ارگان‌های نزدیک نفوذ نکرده‌اند. اغلب به غدد لنفاوی نزدیک گسترش نیافته‌اند.

حتما بخوانید  علائم سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟ انواع، علت و درمان IBS

ممکن است از جراحی (برداشت موضعی) برای برداشتن برخی تومورهای کوچک (معمولاً کمتر از ۲ سانتی‌متر) که عضله اسفنکتر را درگیر نمی‌کنند، استفاده شود. در برخی موارد، ممکن است پس از آن شیمی‌درمانی و پرتودرمانی انجام شود.

خون ریزی از مقعد به خاطر سرطان
خون ریزی از مقعد یا مدفوع خونی از نشانه های سرطان می تواند باشد

مراحل IIIA، IIIB، و IIIC

این سرطان‌ها به ارگان‌های نزدیک رشد کرده‌اند یا به غدد لنفاوی نزدیک گسترش یافته‌اند، اما به قسمت‌های دور بدن گسترش نیافته‌اند.

در بیشتر موارد، اولین درمان پرتودرمانی همراه با شیمی‌درمانی (شیمی پرتودرمانی) خواهد بود. در شیمی پرتودرمانی، هر دو درمان در همان دوره زمانی انجام می‌شود. شیمی‌درمانی معمولاً میتومایسین انجام می‌شود. این ترکیب شیمی‌درمانی معمولاً در هفته اول و سپس حدود هفته پنجم درمان داده می‌شود.

مرحله IV

در این مرحله، سرطان به ارگان‌های دور گسترش یافته است. اغلب، سرطان مقعد ابتدا به کبد گسترش می‌یابد، اما ممکن است به جاهایی مانند ریه‌ها، استخوان‌ها و غدد لنفاوی دور نیز گسترش یابد.

درمان این سرطان‌ها بسیار بعید است که آنها را درمان کند. در عوض، درمان با هدف کنترل بیماری برای مدت زمان طولانی‌تر و کاهش علائم تا حد امکان انجام می‌شود. شیمی‌درمانی، گاهی همراه با پرتودرمانی، معمولاً درمان استاندارد است.

سخن پایانی

علائم سرطان مقعد می‌تواند در برخی افراد شدیدتر باشد و باید حتماً برای تشخیص دقیق سرطان و شروع درمان هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. خون‌ریزی از مقعد یا رکتوم، احساس درد، احساس خارش، تغییر در الگوی معمول دفع مدفوع و داشتن اسهال یا یبوست همگی می‌توانند از نشانه‌های سرطان مقعد باشند.

سؤال‌های متداول

درمان سرطان مقعد چیست؟

درمان می‌تواند شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی و مراقبت تسکینی می‌شود.

ایمونوتراپی سرطان مقعد چیست؟

این نوع درمان از سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. ایمونوتراپی ممکن است به‌تنهایی یا همراه با سایر درمان‌ها مانند شیمی‌درمانی استفاده شود.

Picture of دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇