کلینیک زخم

مشاهده خون در مدفوع نوزاد به چه علت است؟

مشاهده خون در مدفوع نوزاد به چه علت است؟
آنچه در این مقاله می خوانید:

خون در مدفوع نوزاد دلایل مختلفی از جمله شقاق مقعدی، آلرژی، عفونت یا مصرف بیش از حد شیر مادر می‌تواند داشته باشد. در بسیاری از نوزادان ممکن است مدفوع با خون همراه باشد. وجود شقاق‌های کوچک یا دیگر مسائل گفته شده می‌تواند عامل این حالت باشد. مدفوع تیره یا اسهال شدید همراه با خون نشانگر یک مشکل جدی است.

در صورت مشاهده خون در مدفوع نوزاد، تا حد ممکن اضطراب خود را کنترل کرده و در اولین فرصت نوزاد را پیش پزشک ببرید. شما می‌توانید برای رفع شقاق مقعدی در کودکان برای مشاوره و درمان با کادر درمانی ما در مجموعه کلینیک زخم برای رزرو نوبت در تماس باشید.

مشاهده خون در مدفوع نوزاد به چه علت است؟

خون در مدفوع نوزاد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، شقاق مقعدی یکی از آنها است. در مقاله «علت «خون در مدفوع» چیست؟ تشخیص و درمان مدفوع خونی» به دلایل وجود خون در مدفوع اشاره کرده‌ایم. برخی از دلایل مطرح شده در نوزادان و کودکان نیز مشابه است.

۱- رژیم غذایی یا مصرف دارو

برخی از غذاها مانند گوجه‌فرنگی، چغندر یا رنگ‌های خوراکی ممکن است باعث ایجاد رگه‌ها یا تکه‌های قرمز در مدفوع کودک شوند؛ بنابراین، والدین باید به غذاهای اخیری که کودک خورده است، توجه زیادی داشته باشند.

برخی از داروها نیز ممکن است باعث مدفوع تیره یا قرمز شوند. والدین باید در نظر بگیرند که آیا نوزاد دارویی را مصرف کرده است که می‌تواند بر مدفوع او تاثیر بگذارد یا خیر.

در صورتی که رنگ مدفوع به دلیل تغذیه تغییر کرده باشد، نیاز به درمان خاصی نیست. در غیر این صورت، اگر رنگ مشاهده شده در واقع خون در مدفوع نوزاد باشد، باید با تشخیص پزشک درمان مناسب آغاز شود.

حتما بخوانید  عوارض رابطه مقعدی چیست؟ نزدیکی از پشت و حاملگی

۲- یبوست در نوزادان

یبوست یکی از عوامل شایع ایجاد بواسیر و شقاق است. بواسیر چیست؟ بواسیر عارضه‌ای است که به دلیل تورم وریدها رخ می‌دهد.

برخی از نوزادان مدفوع بسیار سخت یا حجیم دارند یا دوره‌های اجابت مزاج آنها با فاصله زیاد است. نوزادانی که به یبوست مبتلا می‌شوند، ممکن است برای دفع آن به مقعد خود فشار وارد کنند. مقعد چیست؟ ناحیه در پایین راست‌روده است.

این می‌تواند باعث ایجاد خون در مدفوع نوزاد شود. زیرا مدفوع سفت هنگام خروج از بدن باعث پارگی‌های ریز در مقعد می‌شود. به این حالت شقاق مقعدی می‌گویند.

شقاق مقعدی اغلب به خودی خود بهبود پیدا می‌کند. امّا لازم است ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید تا عفونت نکند. پزشک برای کاهش درد پماد و کرم‌های مناسب نوزاد را تجویز خواهد کرد.

رژیم غذایی نوزاد و تاثیر آن بر رنگ مدفوع
رژیم غذایی مناسب از یبوست و اسهال جلوگیری می کند

۳- خون در شیر مادر

گاهی اوقات شیر مادر حاوی خون است در نتیجه خون در مدفوع نوزاد دیده می‌شود. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که پوست درونی یا بیرونی سینه مادر آسیب دیده است و کودک هنگام خوردن شیر، مقداری خون را نیز می‌بلعد. این می‌تواند باعث ایجاد رگه‌های نازک خون در مدفوع نوزاد شود.

۴- آلرژی و حساسیت‌های غذایی

نوزادانی که حساسیت غذایی یا آلرژی (اغلب به شیر گاو) داشته باشند، ممکن است همراه با مدفوع رگه یا لکه‌های خون را نیز دفع کنند.

همچنین، برخی از نوزادان به شیر مادر یا حتی شیر خشک واکنش نشان می‌دهد. پزشکان در این حالت آزمایش‌های مختلفی را برای شناسایی آلرژی پیشنهاد می‌کنند.

۵- اسهال در نوزادان

خون در مدفوع نوزاد ممکن است نشانه یک عفونت باشد. اگر مدفوع به صورت اسهال خونی باشد ممکن است نشانه عفونت باکتریایی مانند سالمونلا باشد.

حتما بخوانید  درمان سوختگی دست کودک

این حالت اغلب خود به خودی برطرف می‌شود، امّا می‌تواند باعث کم‌آبی خطرناک در نوزادان شوند؛ بنابراین، در صورتی که نوزاد به اسهال دچار شد، حتماً با پزشک مشورت کرده و مایعات کافی در اختیار نوزاد قرار دهید.

۶- خونریزی دستگاه گوارش فوقانی

خون تیره در مدفوع یا مدفوع سیاه ممکن است نشان‌دهنده این باشد که قسمت بالایی دستگاه گوارش کودک مانند معده، مری، گلو یا حتی بینی او خونریزی دارد.

این حالت ممکن است پس از یک آسیب تروماتیک مانند خفگی رخ دهد. دلایل دیگر این حالت می‌تواند به دلیل عفونت یا بیماری شدید باشد.

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی یک حالت اورژانسی است و نوزاد باید فوراً تحت مراقبت قرار گیرد.

رنگ مدفوع کودک نشانگر چیست؟

نمودار زیر نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف مدفوع ممکن است چه معنایی داشته باشد. خون در مدفوع نوزاد و همچنین تیرگی مدفوع هر دو ممکن است نشانه یک مشکل در بدن کودک باشند.

نمودار رنگ مدفوع نوزاد
در صورت مشاهده رنگ قرمز روشن یا تیره در مدفوع کودک به پزشک مراجعه کنید

علل کمتر شایع مدفوع خونی در نوزادان

بیماری توضیحات
کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون باعث التهاب و زخم در دستگاه گوارش شوند
دیورتیکولیت التهاب کیسه‌های کوچک بیرون زده از دیواره روده بزرگ است
پولیپ روده توده‌های کوچکی هستند که از پوشش داخلی روده بزرگ بیرون زده‌اند
سرطان سرطان روده بزرگ یا مقعد می‌تواند در موارد نادر باعث خونریزی رکتال در نوزادان شود.

درمان خون در مدفوع نوزاد

همه مدفوع‌های خونی نیاز به درمان پیشرفته یا دارویی ندارند. یبوست خفیف و شقاق مقعدی اغلب پس از مدتی برطرف می‌شوند.

بااین‌حال، نوزادان بیشتر از بزرگسالان نسبت به برخی از عفونت‌ها آسیب‌پذیر هستند؛ در نتیجه لازم است در صورت مشاهده حتماً برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

  • درمان درد برای شقاق مقعد: پزشک ممکن است حمام سیتز یا کرم‌هایی را برای کاهش درد تجویز کند. تفاوت شقاق و بواسیر در حالت آن است و هر کدام شیوه درمانی مناسب خود را دارند.
  • جراحی: انسداد روده که باعث خونریزی می‌شود ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. این مسئله به تشخیص پزشک وابسته است.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: برای رفع عفونت یا درمان شقاق عفونی، پزشک آنتی‌بیوتیک‌های لازم را تجویز خواهد کرد.
  • مایعات: در هنگام یبوست برای جلوگیری از کم‌آبی بدن نوزاد، حتماً باید مایعات کافی در اختیار او قرار دهید.
  • تغییرات رژیم غذایی: نوزادانی که کمی بزرگ‌تر هستند، بهتر است رژیم غذایی حاوی فیبر بیشتری داشته باشند. همچنین برای نوزادان کوچک‌تر می‌توانید شیرخشک را تعویض کنید.
حتما بخوانید  انواع توده تناسلی مردان و زنان + درمان خانگی

سخن پایانی

وجود خون در مدفوع نوزاد ممکن است نشانگر یک مشکل موقتی مانند یبوست باشد. با این وجود، این حالت را نباید نادیده گرفت و در برخی می‌تواند نشان‌دهنده یک وضعیت وخیم در بدن کودک باشد. بیشتر مسائلی که باعث مدفوع خونی می‌شوند، اغلب قابل درمان هستند. حتی زمانی که یک مشکل اساسی جدی وجود ندارد، مراقبت‌های پزشکی فوری کمک می‌کنند تا این مشکل زودتر برطرف شود.

سؤال‌های متداول

چه درمان‌هایی برای خون در مدفوع نوزاد وجود دارد؟

درمان خون در مدفوع به علت آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، درمان شقاق مقعد ممکن است شامل استفاده از کرم‌های موضعی یا ملین‌ها باشد، در حالی که درمان عفونت ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک‌ها باشد.

خون قرمز روشن در مدفوع نشانه چیست؟

این رنگ اغلب نشانه خونریزی از مقعد یا رکتوم است.

Picture of دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇