کلینیک زخم

کیست چیست؟

کیست
آنچه در این مقاله می خوانید:

کیست یک پاکت بسته و کیسه مانند از بافت است که معمولاً حاوی مایع، چرک یا هوا است.آنها میتوانند به سرعت یا به ارامی ظاهر شوند. اکثر کیست ها خوش خیم هستند (غیر سرطانی) و تقریباً در هر جایی از بدن ظاهر می شوند.

آنها معمولاً بدون درد هستند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر آنها دردناک باشند یعنی عفونی شده است، سایر ساختارهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهند، یا از نظر زیبایی آزاردهنده هستند، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است درمان را توصیه کند. گزینه های درمانی از انتظار هوشیارانه تا جراحی متغیر است.

در مقاله کلینیک زخم در مورد انواع کیست ها، علل و علائم آنها و نحوه درمان آنها صحبت خواهد شد.

کیست چیست؟

انواع کیست

صدها نوع کیست وجود دارد، اما رایج ترین آنها شامل موارد زیر است.

1. کیست های اپیدرموئید و کیست های چربی

کیست اپیدرموئید: این کیست ها در زیر پوست ایجاد می شوند. آنها اغلب شبیه توده های گوشتی یا سفید رنگ با سطح صاف هستند. کیست های اپیدرموئید می تواند در هر نقطه از پوست رشد کند اما بیشتر در صورت، گردن و اندام های تناسلی رشد می کند. این نوع کیست از دسته کیست های خوش خیم هستند. آنها کند رشد و بدون درد هستند و بنابراین به ندرت نیاز به درمان دارند.

کیست های چربی: نوعی کیست پوستی هستند اما با کیست های اپیدرموئید تفاوت دارند. کیست های چربی کمتر شایع هستند و توسط غدد ترشح کننده مواد روغنی ایجاد می شوند که مو و پوست را روان می کنند. اغلب تصور می شود که ضربه به پوست یا غدد مسدود شده باعث ایجاد این کیست ها می شود. موثرترین درمان، برداشتن کامل کیست با جراحی است.

2. کیست های گانگلیونی

کیست های گانگلیونی (ganglion cyst) در امتداد تاندون ها یا مفاصل مچ دست یا دست ظاهر می شود اما می تواند روی انگشتان دست یا پا نیز ایجاد شود. آنها لاستیکی و تورم های سفت یا نرم هستند. این کیست‌ها معمولاً توسط یک آسیب جزئی ایجاد می‌شوند که باعث می‌شود مایع مفصلی اضافی در ساختاری کیسه‌ای در کنار مفصل جمع شود. آنها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه روی عصب فشار بیاورند. اکثر این کیست ها نیازی به درمان ندارند. اما درمان اغلب غیر جراحی است.

3. کیست بیکر

به این کیست ها کیست پوپلیتئال نیز می گویند. آنها به دلیل تجمع مایع مفصلی به دام افتاده در پشت زانو ایجاد می شوند. کیست های بیکر اغلب با آرتریت، استفاده بیش از حد زانو یا آسیب زانو مانند پارگی غضروف همراه است که ممکن است التهاب نیز به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید  بررسی پایین افتادگی رکتوم و روش‌های درمان این عارضه

به ندرت، برآمدگی یا پارگی کیست بیکر می تواند باعث ترومبوفلبیت (فرآیندی که باعث تشکیل لخته خون و مسدود شدن یک یا چند ورید ملتهب می شود) در ورید پوپلیتئال پشت زانو شود. یک دکتر مراقبت های بهداشتی می تواند کیست بیکر را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

4. کیست تخمدان

کیست های تخمدان می توانند در داخل یا خارج تخمدان ایجاد شوند. کیست تخمدان در زنان در سنین باروری بسیار شایع است و پس از یائسگی متوقف می شود. بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی خود آنها را خواهند داشت.

آنها اغلب در نتیجه هورمون های آزاد شده در طول چرخه قاعدگی ایجاد می شوند. کیست های تخمدان معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند و در طول معاینه فیزیکی یا سونوگرافی کشف می شوند.

5. کیست سینه

این کیست ها کیسه های غیر سرطانی و پر از مایع هستند که در داخل سینه قرار دارند. اندازه آنها می تواند از کوچک تا بزرگ باشد که باعث ناراحتی می شود. تصور می شود تغییرات هورمونی باعث ایجاد کیست سینه می شود. این کیست ها ممکن است در روزهای قبل از سیکل قاعدگی دردناک شوند.

کیست‌های سینه شانس ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند، اما می‌توانند باعث ایجاد توده های جدید در پستان شود یا تعیین تغییراتی که باید توسط دکتر مراقبت‌های بهداشتی ارزیابی شوند.

کیست سینه با معاینه پستان، ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده می شود. همچنین می توان آنها را با آسپیراسیون با سوزن ظریف که مایع را از کیست خارج می کند، تشخیص داد و درمان کرد. هورمون درمانی و جراحی از دیگر گزینه های درمانی هستند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای درک بهتر تفاوت میان جراحی سنتی با لیزر کیست میتواند به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

6. کیست غده بارتولین

غدد بارتولین به روان شدن واژن در هنگام مقاربت کمک می کنند و در فرج یا دو طرف واژن قرار دارند. با مسدود شدن مجرای کیست در این ناحیه ایجاد می شود. علت انسداد اغلب ناشناخته است. کیست های غده بارتولین نادر نیستند، حدود 2 درصد از زنان معمولاً در دهه 20 زندگی خود به آن مبتلا می شوند. آنها اغلب بدون درد هستند، اما در صورت عفونی شدن این کیست ها می توانند باعث تب و آبسه های دردناک شوند.

حتما بخوانید  تبخال تناسلی زنان و مردان {علائم، عکس و درمان سریع}

اگر کیست ها بزرگ شوند، می توانند هنگام راه رفتن، نشستن یا در حین مقاربت باعث ناراحتی شوند. کیست های غده بارتولین با معاینه فیزیکی یا بیوپسی تشخیص داده می شوند.

7. کیست مویی

کیست مویی یا پیلونیدال یک سوراخ یا جفره است که با موادی مانند چربی و مایعات پر شده و محاصره شده اند. این نوع کیست میتواند به دلیل مشکلات جزعی که در زمان تولد رخ داده است به وجود بیاید یا به دلیل فعالیت ها مختلف در دراز مدت مانند نشستن، باعث اصطحکاک شود. مویی که در ناحیه مختلف رشد میکند امکان دارد در زیر پوست رشد کند که باعث ایجاد کیست مویی در افراد میشود.

انواع کیست های مویی:

  • کیست  مویی کمر
  • کیست سر
  • کیست صورت
  • کیست پیلونیدال واژن
  • کیست مویی زیر بغل
  • کیست موی برگشتی دنبالچه
  • کیست مویی باسن

اگر احتمال میدهید به کیست مویی مبتلا شده اید باید سریعا با یک دکتر و مختصص مراقبت های بهداشتی این مسئله را در میان بگذارید. دکتر و متخصص با تشخیص کیست مویی به شما قعطا جراهی کیست را پیشنهاد میکند.

علائم کیست

در حالی که انواع بسیاری از کیست ها وجود دارد و می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، علائم مشترکی دارند:

  • توده زیر پوست
  • درد و فشار
  • درد و ناراحتی

معمولی است که کیست ها بدون علامت باشند، به خصوص اگر در اندام داخلی مانند کبد، کلیه یا تخمدان، جایی که به راحتی دیده نمی شوند، دیده شوند.

علل ایجاد کیست

علل شایع به وجود آمدن کیست عبارتند از:

  • جراحتی که باعث شکستن رگ می شود
  • مجاری مسدود شده که باعث تجمع مایع می شود
  • هورمون‌هایی مانند آنهایی که مربوط به کیست‌های خاص زنانه (سینه و تخمدان) هستند که ممکن است باعث ایجاد و رشد کیست شوند.

تشخیص کیست

یک دکتر مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص مراقبت های بهداشتی دیگر می تواند کیست را تشخیص دهد، همچنین میتوانید به مقاله تشخیص کیست مویی سر بزنید. دکتران احتمالاً با یک معاینه فیزیکی شروع می کنند و شکل و اندازه کیست را بررسی می کنند. ارائه دهنده ممکن است سوالاتی مانند مدت زمانی که کیست داشته اید، سرعت رشد آن و اینکه آیا دردناک است از شما بپرسد.

از این رو، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از ابزارهای تشخیصی اضافی مانند:

  • سونوگرافی: سونوگرافی به تشخیص اینکه کیست پر از مایع است یا جامد کمک می کند.
  • اشعه ایکس: اگرچه کیست ها در اشعه ایکس نشان داده نمی شوند، اما ممکن است به رد بیماری های جدی تری کمک کنند که ممکن است علائم کیست را شبیه به درد و ناراحتی کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): MRI می تواند تصاویر بسیار واضح و دقیقی از قسمت مورد نظر بدن ارائه دهد.
حتما بخوانید  علائم میکروب معده (هلیکوباکتر) چیست، چگونه درمان می‌شود؟

چه زمانی باید به دنبال درمان کیست بود

اکثر کیست ها بی ضرر هستند و ممکن است بدون درمان از بین بروند. با این حال، اگر کیست باعث درد، ناراحتی، تب، عفونی شدن یا تأثیر بر سایر ساختارها شود، ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشید. عفونت یک نگرانی عمده است زیرا می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند سپسیس شود.

درمان کیست

گزینه های درمانی به نوع و اندازه کیست و همچنین علائمی که در شما ایجاد می کند بستگی دارد. اگر کیست عفونی شده باشد، پزشک برای درمان آن دارو تجویز می کند. رسیدگی به عفونت ها مهم است. اگر کیست عفونی پاره شود، می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند سپسیس شود.

اغلب هیچ درمانی برای کیست لازم نیست. با این حال، اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما اقدامی را توصیه می‌کند، احتمالا گزینه‌های زیر هستند:

  • تزریق و دارو: یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند دارو را برای کوچک کردن یا از بین بردن کیست ها تزریق کند. با این حال، عود کیست با این نوع درمان غیر معمول نیست.
  • درمان هورمونی: برخی از کیست های خاص زنانه هورمون محور هستند و ممکن است با قرص های ضد بارداری یا سایر هورمون درمانی درمان شوند. تصور این است که این کیست ها با توقف هورمون های مرتبط با چرخه قاعدگی کوچک یا ناپدید می شوند.
  • عمل جراحی: جراحی کیست را برمی دارد یا تخلیه می کند. جراحی می تواند کیست و احتمال عود را برای همیشه از بین ببرد.

خلاصه

کیست ها شایع هستند اما به طور معمول دلیل زیادی برای نگرانی نیستند. گاهی اوقات کیست ها خود به خود از بین می روند، اما در غیر این صورت، شما گزینه هایی برای درمان آنها دارید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با دکتران و متخصصان ما در کلینیک زخم تماس حاصل فرمایید. کلینیک زخم بهترین کلینیک درمان کیست با لیزر، درمان قطعی همراه با رضایت کامل را برای مراجعه کنندگان گرامی تضمین میکند.

Picture of دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت (متخصص جراحی عمومی)

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇