کلینیک زخم

علائم و نشانه های دیابت را دست کم نگیرید.

همانطور که میدانید، دیابت یکی از بیماری های بسیار شایع در جوامع امروزی است، به طوری که توانسته بسیاری از افراد را در سن های مختلف درگیر خود کند. دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر افزایش سطح بالای غیر طبیعی قند (گلوکز) در خون افراد ایجاد می شود. انسولین تولید شده توسط لوزالمعده باعث کاهش میزان گلوکز خون می شود. فقدان یا تولید ناکافی انسولین یا ناتوانی بدن در استفاده صحیح از انسولین باعث دیابت می شود. دیابت دارای دو نوع مختلف است که به اسم های دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و یا دیابت وابسته به انسولین و دیابت غیر وابسته به انسولین شناخته می شود.
علائم و عوارض دیابت چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانید:

هر کدام از این انواع دیابت دارای نشانه های مختلفی می باشند. که در این مقاله از سری مقالات کلینیک زخم نور قصد داریم تمام نشانه ها و علائم دیابت را به شما شرح دهیم.

نشانه های دیابت چیست؟

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم، دیابت دارای نشانه ها و علائمی است. همانطور که توضیح دادیم، بیماری دیابت در نوع ۱ و ۲ در افراد دیده می شود. که دیابت نوع ۲ اغلب در بزرگسالان و دیابت نوع ۱ به طور معمول در کودکان و نوجوانان دیده می شود. علائم هر دو نوع دیابت مربوط به سطوح بالای گلوکز در خون و ادرار است.

از این رو افرادی که به دیابت دچار می شوند باید این نشانه ها و علائم را بشناسند و در صورت داشتن علائم دیابت سریعا به یک مطب جهت درمان مراجعه کنند. علائم دیابت به شرح زیر است:

  • زخم ها و یا بریدگی هایی که دیر التیام می یابند
  • عفونت های قارچی
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در پاها یا انگشتان پا
  • خشکی دهان
  • خارش شدید پوست
  • افزایش حساسیت به عفونت ها
  • افزایش ادرار
  • تشنگی مفرط
  • کاهش و یا افزایش وزن
  • گرسنگی
  • خستگی
  • مشکلات پوستی

چه مواردی می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد؟

  • سابقه خانوادگی
  • افزایش سن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • اختلال در جذب گلوکز
  • مقاومت به انسولین
  • دیابت بارداری در دوران بارداری
  • اضافه وزن یا چاقی
  • داشتن یک سبک زندگی بی تحرک
  • سابقه خانوادگی دیابت
  • فشار خون بالا
  • افزایش سطح تری گلیسیرید و سطح پایین کلسترول “خوب” (HDL)

مهم ترین نشانه های اولیه دیابت

علائم اولیه دیابت درمان نشده، مربوط به افزایش سطح قند خون و از دست دادن گلوکز در ادرار است. مقادیر بالای گلوکز در ادرار می تواند باعث افزایش تکرر ادرار و در آخر منجر به کم آبی بدن خواهد شد. با توجه به این توضیحات مواردی که در ادامه ذکر کرده ایم، یکی از مهم ترین نشانه های اولیه دیابت است که باید توجه ویژه ای به این موارد کنید.

برای مشاهده ویدیوهای عمل و نظرات بیماران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دکتر بابک ثابت

از دست دادن آب بدن که باعث افزایش تشنگی و مصرف آب می شود.

هنگامی که سطح گلوکز در خون شما بالاست، بدن شما سعی می کند با فیلتر کردن قند اضافی از کلیه ها، آن را جبران کند. سپس کلیه ها گلوکز را از طریق ادرار از بدن دفع می کنند و دفعات ادرار کردن را افزایش می دهند.

از آنجایی که کلیه های شما باعث تکرر ادرار می شوند، منطقی است که بدن شما دچار کم آبی شود. با توجه به کم آب شدن بدن، شما احساس تشنگی می کنید و اب زیادی می نوشید. همچنین ممکن است در اثر کم آبی، دچار خشکی شدید دهان شوید.

حس گرسنگی مکرر

وقتی دیابت دارید، بدن شما به درستی از انرژی موجود در غذاهایی که می خورید استفاده نمی کند. اگرچه گلوکز در خون وجود دارد، اما سلول های شما قدرت جذب آن ها را ندارند از این رو شروع به گرسنگی برای دریافت انرژی می کنند.

کمبود انسولین در نهایت منجر به کاهش وزن می شود .

اگر به طور ناگهانی وزن کم می کنید، ممکن است ناشی از دیابت باشد. زیرا با افزایش میزان از دست دادن مایعات (افزایش ادرار) و عدم توانایی سلول ها برای جذب قند اضافی، افراد دچار کاهش وزن می شوند. این مورد بیشتر در میان افرادی که دیابت آنها کنترل نشده است، دیده می شود.

خشکی شدید پوست

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده دیابت، خشکی و خارش شدید پوست است. به دلیل افزایش میزان قند خون و گردش خون ضعیف، پوست شما ممکن است پوسته پوسته شود . به دنبال پوسته پوسته شدن پوست و کاهش توانایی سلول ها برای ترمیم، می تواند زمینه ساز عفونت ها و زخم های وخیمی باشد.

عفونت‌های مکرر (مانند عفونت‌های مثانه، پوست و نواحی واژن) بیشتر در افراد مبتلا به دیابت درمان‌نشده یا ضعیف‌ کنترل شده رخ می‌دهد.

مخمر به طور طبیعی در مقادیر کمی در بدن وجود دارد، اما افرادی که دیابت دارند، قند اضافی مقدار زیادی غذا برای مخمر فراهم می کند که رشد این مخمر ها اغلب منجر به ایجاد عفونت های قارچی در بدن افراد می شود. این عفونت ها در ناحیه تناسلی ، زیر بغل و همچنین دهان ایجاد می شوند که گاهی به آن برفک دهان نیز گفته می شود.

حتما بخوانید  صبحانه افراد دیابتی

نوسانات در سطح گلوکز خون می تواند منجر به تاری دید شود .

هنگامی که سطح قند خون بدن بالا باشد، می تواند به مویرگ های چشم آسیب برساند و در نتیجه دید شما را تار و یا نا واضح کند. در بسیاری از موارد، کنترل دیابت و یا بهبود این بیماری می تواند بینایی شما را بازیابی کند، اما زمانی که بیماری درمان نشود، کوری دائمی ممکن است رخ دهد.

گزگز کردن و درد دست و پا

دیابت بر گردش خون می تواند تاثیر بگذارد و آسیب دائمی به اعصاب بدن وارد کند. این آسیب که به عنوان نوروپاتی شناخته می شود، اغلب در دست ها و پاها رخ می دهد و منجر به بی حسی یا سوزن سوزن شدن آن ها می شود.

ایجاد زخم های بسیار عمیق

یکی از نشانه های دیابت ایجاد زخم های بسیار خطرناک در ناحیه پا است. شاید شما بارها اسم زخم پای دیابتی را شنیده باشد. این زخم در اثر کاهش میزان درد ایجاد می شود. اگر بخواهیم به طور دقیق توضیح دهیم، افرادی که دچار دیابت هستند پاسخ بدن آن ها نسبت به درد کاهش می یابد از این رو آن ها متوجه ایجاد زخم در پای خود نمی شوند. از این رو زمانی متوجه این زخم می شوند که عفونت کرده و وضعیتی وخیمی را داشته باشد.

  1. سطح گلوکز بسیار بالا میتواند منجر به بی حالی که در موارد شدیدتر باعث به کما رفتن افراد می شود.
  2. برخی از بیماران دیابتی که هنوز درمان نشده اند، از خستگی مکرر شکایت می کننند.
  3. تهوع و استفراغ نیز می تواند در بیماران مبتلا به دیابت درمان نشده رخ دهد.

چگونه بفهمیم دیابت داریم؟

بسیاری از مردم از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع هستند، به خصوص در مراحل اولیه این بیماری که ممکن است هیچ علائم مشخصی وجود نداشته باشد.

حتما بخوانید  انواع دیابت

از این رو برای افرادی که نشانه های دیابت را ندارند، تنها راه قطعی تشخیص دیابت آن ها انجام آزمایش خون است. از طرف دیگر بسیاری از افراد نشانه های دیابت را که در قسمت بالا توضیح دادیم را دارند، بنابراین اگر شما هم علائم دیابت را دارید، برای مدیریت این بیماری سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

انواع مدل های دیابت

در این قسمت از مقاله به معرفی ۴ نوع دیابت پرداختیم.

برای مشاوره تخصصی با آقای دکتر ثابت و اطلاع از روش های درمانی تماس بگیرید.

دیابت بارداری

دیابت می تواند به طور موقت در دوران بارداری بعضی افراد رخ دهد . تغییرات هورمونی قابل توجه در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش قند خون در افراد مستعد ژنتیکی به دیابت شود. افزایش قند خون در دوران بارداری دیابت بارداری نامیده می شود. دیابت بارداری معمولاً پس از تولد نوزاد برطرف می شود.

دیابت ثانویه

دیابت “ثانویه” به افزایش سطح قند خون ناشی از شرایط پزشکی دیگر اشاره دارد. دیابت ثانویه ممکن است زمانی ایجاد شود که بافت لوزالمعده که مسئول تولید انسولین است در اثر بیماری از بین برود، مانند التهاب پانکراس توسط سمومی که به دلیل نوشیدن الکل بیش از حد است، تروما و یا برداشتن پانکراس با جراحی.

دیابت در اثر برخی اختلالات هورمونی

دیابت همچنین می تواند ناشی از سایر اختلالات هورمونی مانند تولید بیش از حد هورمون رشد و سندرم کوشینگ باشد. در آکرومگالی، یک تومور غده هیپوفیز در مغز باعث تولید بیش از حد هورمون رشد می شود که در نهایت منجر به هیپوگلیسمی می شود. در سندرم کوشینگ، غدد فوق کلیوی کورتیزول اضافی تولید می کنند که باعث افزایش قند خون می شود.

دیابت در اثر مصرف برخی داروها

برخی از داروها ممکن است کنترل دیابت را بدتر کنند یا دیابت نهفته را ایجاد کنند. این معمولاً در هنگام مصرف داروهای استروئیدی و همچنین با داروهای مورد استفاده در درمان عفونت HIV ( ایدز ) دیده می شود.

دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇