کلینیک زخم

خارش زخم در دوران درمان

بدن انسان توانایی بسیار بالایی در زمینه ترمیم و التیام زخم های گوناگون دارد. از این رو سلول های بدن می توانند زخم های بسیار کوچک که ممکن است در اثر بریدگی ایجاد شده باشند، تا زخم ها و صدمات بزرگ تر را ترمیم کنند. با این حال، هنگامی که زخم های ما در حال بهبود و التیام هستند، خارش رخ می دهد. شاید شما بار ها خارش زخم را حس کرده باشید. وقتی که قسمتی از بدن شما زخم شود، پلاکت های خون روی سطح زخم پوسته ای را ایجاد می کنند تا از هدر رفتن خون و عدم رسیدن آلودگی ها به داخل زخم جلوگیری کنند.
علت خارش زخم و درمان انواع آن
آنچه در این مقاله می خوانید:

با توجه به این موضوع، بعد از تشکیل شدن این پوسته بر روی زخم ممکن است شما خارش زخم را تجربه کنید. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که در اثر خاراندن زخم، تمام مراحل بهبود بی نتیجه می ماند و سلول ها باید از اول فعالیت های لازم را جهت بهبود انجام دهند.

فرایند درمان زخم

بسیاری از افراد تصور میکنند که خارش زخم، نشانه التیام و بهبود کامل آن زخم است. ولی این باور اشتباه است که در بین بسیار از افراد رایج شده است . در واقع خارش زخم یک عارضه جانبی طبیعی است و به عنوان یکی از مراحل بهبود طبیعی زخم به حساب می آید.

همانطور که در قسمت ابتدایی مقاله گفتیم، هنگامی که بدن ما دچار زخمی می شود، تعدادی از فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی تقریباً بلافاصله شروع به محافظت از بدن می کنند. اولین کار جلوگیری از هرگونه خونریزی ناشی از پارگی رگ های خونی است.

پلاکت ها، سلول های چسبنده موجود در خون ما، به هم میچسبند و رگ پاره شده را مسدود می کنند، بنابراین پلاکت ها با این کارشون می توانند از، از دست دادن خون جلوگیری کنند.

اندکی بعد، زخم ملتهب و قرمز می شود. سلول‌های محل زخم، مواد شیمیایی منحصر به فردی آزاد می‌کنند تا گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با آلودگی ها که ممکن است به بدن راه پیدا کرده باشند، آماده باشند و آنها را از بین ببرند.

پس از این پاسخ اولیه، روند بهبود زخم آغاز می شود. سلول های خاصی به نام فیبروبلاست ها پروتئین کلاژن را ایجاد می کنند که باعث می شود پوست ما انعطاف پذیر و قوی شود. سلول های پوست شروع به تقسیم می کنند تا جایگزین سلول های آسیب دیده و مرده قبلی شوند.

حتما بخوانید  بهترین پماد سوختگی

در حالی که همه اینها اتفاق می افتد، لخته روی زخم ایجاد می شود و شما متوجه خواهید شد که پوست اطراف زخم شروع به کشیده شدن می کند. این اتفاق زمانی می افتد که خارش زخم شروع می شود.

دلیل خارش زخم چیست؟

هنگامی که بدن ما دچار زخمی می شود، سلوله های جدید در نزدیکی لبه آسیب دیده ایجاد می شوند تا بتوانند جای سلول های آسیب دیده و مرده را بگیرند.

و در آخر به سمت زخم حرکت می کنند. هنگامی که این سلول ها به مرکز زخم مهاجرت کردند، با سایر سلول های مجاور متصل می شوند. هنگامی که این اتصال برقرار شد، سلول ها منقبض می شوند و به طور موثر “زخم” را می بندند.

این مهاجرت سلول ها و چسبیدن متعاقب آن به سلول های دیگر باعث ایجاد تغییرات مکانیکی در نواحی دور زخم می شوند. این کار، نورون های حساس به خارش را فعال می کند و در نتیجه فرد احساس خارش زخم را می کند.

در طول فرایند بهبودی، سلول‌ها تعداد زیادی پیام‌رسان شیمیایی را آزاد می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محیطی مناسب برای التیام زخم ایجاد کنند. بسیاری از این مواد شیمیایی تولید شده و سلول هایی که این مواد شیمیایی را تولید می کنند با خارش زخم ارتباط دارند.

خارش زخم نشانه آن است که زخم به خوبی در حال بهبود است، اما زنگ خطر کاذب نیز به شمار می رود.

چه زمانی خارش زخم خطرناک است؟

در برخی از مواقع خارش زخم می تواند به عنوان یک هشدار تلقی شود. در برخی موارد، خارش زخم ممکن است نشان دهنده این باشد که یک واکنش آلرژیک در سطح پوست ما ایجاد شده است. بنابراین اگر خارش زخم شما شدیدتر از حد متوسط شد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید  درمان جای زخم سزارین با لیزر

از طرفی دیگر، خاراندن زخم می تواند روند بهبودی را با اختلال روبرو کند. زیرا در بسیاری از شرایط افراد تحمل خارش زخم را ندارند و شروع به خاراندن سطح زخم می کنند، این خاراندن می تواند بافت های تازه تشکیل شده را خراش دهد، سلول های لایه های عمیق تر پوست را مختل کند و آسیب بیشتری به پوست سالم اطراف وارد کند. همه اینها می تواند خطر عفونت را افزایش دهد، که منجر به افزایش مدت زمان بهبود زخم می شود.

این یک واقعیت است که زخم‌های ما هنگام بهبود می‌خارند و در برخی مواقع می تواند نشانه خوبی باشد. از این رو می توان گفت خارش زخم بدان معناست که فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی بدن ما به درستی کار می کنند.

نظرات بیماران بعد از عمل لیزر با دکتر ثابت

برای مشاهده ویدیوهای عمل و نظرات بیماران بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دکتر بابک ثابت

چرا زخم ها با بهبودی دچار خارش می شوند؟

همانطور که در قسمت ابتدایی مقاله گفتیم، در بعضی از مواقع خارش زخم می توان نشان از بهبودی آن را دهد. اما در برخی از مواقع این خارش آزار دهنده و بیش از حد ممکن می شود.

با توجه به این موضوع، پوست چه دلیلی می تواند برای خارش زخم داشته باشد و یا چرا زخم دچار خارش می شود؟

در ادامه به پاسخ این سوالات می پردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

پوست ما حاوی اعصابی است که تحریک را تشخیص می دهند و این اعصاب با ارسال سیگنال هایی به نخاع این خبر را به نخاع می دهد که توجه بیشتر به آن قسمت از بدن کند.

حتما بخوانید  تغذیه مناسب برای لاغری

این مورد در برخی از موارد به عنوان هشداری در برابر خطر های احتمالی عمل می کند.

از طرفی وقتی زخم شروع به التیام می‌کند، همان واکنش را ایجاد می‌کند، زیرا سلول‌های محل آسیب دیده فعالیتی بیشتر از سلولهای سایر بخش های بدن دارند که این موضوع باعث می‌شود بدن توجه بیشتری به آنها قسمت داشته باشد.

بلافاصله بعد از ایجاد زخم، مرحله اول دفاعی انجام شده و خونریزی متوقف می شود. بدن آنتی‌بادی‌ها، آنزیم‌ها و مواد مغذی را برای شروع روند بهبودی می‌فرستد که می‌تواند منجر به تورم و حساسیت شود.

تکثیر رگ‌های خونی جدید در ناحیه آسیب‌دیده رشد می‌کنند و سلول‌های ویژه کلاژن، پروتئینی که به پوست ما استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهد، را تولید می کنند تا بسته شدن زخم را تقویت کند.

بازسازی کلاژن بالغ می شود و بیشتر شبیه بافتی می شود که جایگزین آن می شود و در نهایت پوست جدیدی ایجاد می کند.

در تمام این مراحل، آن بافت جدید حساس است و خاراندن می تواند آن را از بین ببرد یا به آن آسیب برساند. که بهبود را کند می کند و می تواند منجر به زخم یا عفونت شود.

برای کاهش خارش زخم چیکار باید کرد؟

  • محل را به آرامی با آب و صابون بشویید تا سلول های مرده از بین بروند.
  • ناحیه مورد نظر را با باند یا پانسمان ببندید تا به لباس‌ها و.. گیر نکند و باکتری‌ها را از آن دور نگه دارید.
  • کمپرس خنک را برای مدت کوتاهی روی زخم قرار دهید تا ناحیه را بی حس کرده و خارش را کاهش دهد.
  • اگر خارش ادامه داشت و غیر قابل تحمل شد، یک کرم ضد خارش را به محل زخم بمالید.
دکتر بابک ثابت
دکتر بابک ثابت

دکتر بابک ثابت متخصص جراحی عمومی - نظرات و اینستاگرام دکتر بابک ثابت - آدرس مطب و شماره تماس دکتر ثابت برای نوبت دهی - وبسایت تخصصی دکتر بابک ثابت

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

برای اطلاع از هزینه عمل ها و مشاوره با پزشک در مورد:

1- درمان کیست مویی

2- درمان فیستول

3- درمان بواسیر

4- درمان زگیل

5- درمان میخچه

👇با شماره دکتر ثابت تماس بگیرید.👇