هموروئید داخلی تعدادی از عروق خونی هستند که در زیر بافت مخاطی کانال مقعد در قسمت تحتانی رکتوم قرار دارند. این نوع هموروئید زمانی است که عروق در اثر فشار متورم، ملتهب و بزرگ شوند. این نوع هموروئید از بیرون قابل تشخیص نیست. نوع داخلی این بیماری در کانال مقعد شکل می گیرد و عروق خونی داخل کانال مقعد را درگیر می کند و معمولا بدون درد هستند زیرا چون توسط لایه های پوست پوشیده شده اند ولی هموروئید خارجی عروق خونی اطراف دهانه مقعد را گرفتار می کند و به دلیل دارا بودن رگ های اعصاب در این قسمت، هموروئید خارجی همراه با درد است.

علل ایجاد هموروئید داخلی

علل کلی هموروئید به طور کلی فشار زیاد ناشی از حاملگی ، اضافه وزن یا فشار و کشیدگی روده بزرگ در حین دفع مدفوع است. این بیماری در افراد میانسال بیشتر مشاهده می شود. در سن ۵۰ سالگی ، حدودا نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم اولیه هموروئید را تجربه کرده اند که شامل خارش، درد رکتوم، خونریزی و گاهی پرولاپس است. هموروئید داخلی خطرناک نیست، اما ممکن است که به صورت دوره ای عود کرده و درد بسیار ایجاد کند.

علائم بیماری هموروئید داخلی

حدودا ۴۰٪ از افرادی که مبتلا به هموروئید هستند، علامتی ندارند. بیماریهای های آنورکتال دیگر مانند شقاق مقعد، فیستول، خارش، کندیلوما و حتی سرطان مقعد شباهت زیادی با هموروئید داخلی دارند. این بیماری ها گاهی توسط مردم عادی و غیر متخصص با هموروئید اشتباه گرفته می شوند.  شایعترین علامت این نوع هموروئید خون ریزی است. بروز خونریزی در هموروئید داخلی معمولاً با دفع مدفوع صورت گرفته و تقریباً هیچ وقت دردی ندارد.

علائم بیماری هموروئید داخلی

در بروز همورویید داخلی خون به رنگ قرمز روشن است و به صورت روکش خونی در انتهای مدفوع مشاهده می گردد. خون را می توان با استفاده از دستمال کاغذی توالت چک کرد. گاهی هم ممکن است خون روی سنگ توالت ریخته شود. یکی دیگر از علائم رایج هموروئید داخلی احساس افتادگی بافت در مقعد است. خم شدن ممکن است به هموروئید فشار وارد کند و یا باعث بیرون زدگی آن از مقعد شود که در این صورت می تواند دردناک باشد. بدین صورت بی اختیاری مدفوع، ترشحات مخاطی، احساس پر بودن مقعد و سوزش و حساسیت پوست اتفاق خواهد افتاد.

درد همورویید داخلی

درد ناشی از هموروئید داخلی بسیار کمتر از هموروئید خارجی است البته در بعضی موارد هموروئید از دیواره کانال مقعد بیرون می زند و در همانجا توسط عضلات مقعد فشرده می افتد و ممکن است که عوارضی را به دنبال داشته باشد. به این صورت برای مثال خونرسانی به عروق هموروئید قطع شده و باعث ایجاد هموروئید داخلی ترومبوزه و نکروز ایسکمیک می شود.